lördag 3 december 2011

Och vad tror ni ...?



Fyra inköpslistor som kommer susande genom rymden - från Västerås till Stensjö -!
Stort tack till min kollega (men på Ica ...) Jessica!

Och nu .., detta är vad jag tror.
Nr.1.
En försiktig människa med ordning och reda.
Kvinna, tror jag.
Skriver listan utifrån var i butiken varorna är placerade.


Nr. 2.
Medelålders eller ännu äldre, kanske i min ålder, närmare sextio?
"Gustavskorv ..."? Vill ha samma mat som i sin ungdom.
Ekonomisk - använder ett begagnat brev eller nåt sånt -.
Korsordslösare - det är mest dom som har blyertspennor hemma -.


Nr 3.
Detta är garanterat en man och en man i chefsställning.
Kan också vara - mycket troligt - en läkare.
Överläkare.
Det här är en som vet vad han vill och är van att få sin vilja igenom.
Rationell.
Inget velande här inte.


Nr 4.
Här är en glad människa ..., karamellfärg .. kanske finns småbarn eller barnbarn i närheten?
Och så ska det grillas korv ute och därför får man inte glömma kaffemuggar!
Alun ...?
Är inte det nånting man har i trolldeg?
Och lussekatter ska bakas också, säkert på 1 liter degspad.


Nu är det er tur att gissa!

9 kommentarer:

Sven Teglund sa...

Jag tycker din analys är klockren! Du har ju en viss vana att tolka inköpslistor :)

Har du sparat alla lappar, och hur många har du? Det är ju verkligen en etnologisk forskning som pågår!

Elisabet. sa...

Sven, min vän: det finns säkert 100-tals listor lite här och där i huset, men det beror bara på att jag inte har röjt så noga.
Nej, jag sparar dom inte .., utan slänger dem när jag städar.

Jag tänkte en gång .., att om jag hade dött och ingen hade vetat om detta med min mani med listorna på bloggen, hade den som hittat mig och städat min lägenhet, trott (eller fått bekräftat ,-) att här bor en tokig människa ,-)

Men helt ärligt, för mig är det ett sätt att fantisera om människor .., att liksom göra mig en bild av dem.

mossfolk sa...

Jag tycker också att din analys är rätt klockren... fast nummer två är ännu äldre, det tror jag.
Och nummer fyra är en mamma, som förutom saffransbak och korvgrillning har tänkt göra trolldeg till barnen (alun+karamellfärg).

Elisabet. sa...

mossfolk: jag lade till det där med alun i texten .., innan jag såg din kommentar .., så du inte tror att jag fuskar ,-)

Och ja, du kan ha rätt att nr 2 är äldre .., men inte i sjuttioårsåldern, nej, det tror jag inte.
Pastaskruvar .., skriver man inte makaroner då ...? Typ ,-)
Men personen har gått i skolan när man lärde sig att hålla ihop hela orden - men potatis är helt annorlunda - kanske har någon annan skrivit det och gustasvkorven?

Monet sa...

På lappen om Gustavskorven är det två personer som skrivit. Det syns jättetydligt att det är två helt olika skrivstilar, titta på p och s, till exempel.

Jag tror inte på på någon överläkare. En sån lapp skulle var HELT oläslig:-)

Jag blir mest nyfiken på vad det är för mat som ska lagas. Och att det är så litet man handlar. Våra listor är fyra gånger så långa men så veckohandlar vi också eller också med två veckors mellanrum. Tycker folk det är så kul att gå till affären att man bara köper lite åt gången tro?

Elisabet. sa...

Monet: ja, jag skrev samma sak om gustavskorven och potatisen ... men när det gäller överläkaren har du fel - det är verkligen en överläkare ,-)

Tror jag.

Elisabet. sa...

Monet: men när jag skriver beror det helt och hållet på vilken penna jag har .., mina s kan bli helt annorlunda, liksom e och andra bokstäver, så det håller inte riktigt hundra procent.

Jessica sa...

Elisabet - klockrent! :)
Jag tror dina analyser stämmer jättebra!
"Inget velande här inte" - du är för härlig!!

Kram!

Lilla B sa...

Oj, tänkte jag när jag såg lapp nr 3. Hur i fridens namn har du fått tag i min handlingslapp? Men det är det ju inte. Men dessvärre skriver jag likadant trots att jag varken är man eller överläkare :)