onsdag 23 maj 2012


en timme innan jobb ...

går jag ner till havet med harry

upptäcker en död plattfisk på stranden

och långt där borta - vita segel mot horisonten -

vattnet är iskallt

och det är förfärligt långgrunt

ett elände är det

i alla fall

för den som vill doppa sig snabbt!

efter femton meter vänder jag

ingen kommer ändå att säga "men å, vad du är modig!"

och harry bryr sig inte

han är mest intresserad av den döda fisken

hemma igen

går jag iklädd en blåturkos sarong från Thailand

insvept till midjehöjd är jag

- ja, om det nu hade funnits nån midja -

vill säga

brösten hänger fritt

det är så där som på bilder från Afrika

och starens ungar skriker högt, högt

när mamman kommer med mat



5 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Vilken fantastisk dikt!
Bravo!

Nästa onsdag kommer vi och då blir det ännu mera folk i affären.

Kram eva

Fröken Blund sa...

elisabeth...du är så himla bra, kanske den bästa av dom alla. jag älskar älskar älskar din blogg. kram och hig five rakt av, till dig!

Anonym sa...

Undrar om du glömde din baddräkt därnere på stranden. Det hängde i alla fall en svart där som kan vara din, såg jag när vi var nere och badade; Harry och jag.
Jag badade verkligen, men det var kallt.
PV

Elisabet. sa...

Eva och Fröken Blund som slår dank: ååå, tack ... ni är så snälla!

Elisabet. sa...

PV: jepp, det var det!