lördag 22 december 2012

I väntan på ...

Den lediga lördagen spenderas på allra bästa sätt.

Frånsett lite röjande, så tar vi det tämligen lugnt .., sitter och tittar på engelska Antikrundan och är helt överens om att vi någon gång ska åka till Skottland på bilsemester.., och pv bjuder på kaffe och pepparkakor ..,  själv bläddrar jag bland julkort från bloggvänner och blir varm i hjärtat.
 
Jo, jag tycker om att bläddra och sortera.

Som lillflicka tillbringade jag  t i m m a r  vid julgranen och sorterade paketen efter vem som skulle få dem.
Dom allra finaste paketen kom alltid från min australiensyster, som då bodde i Stockholm.
Hon hade slagit in dem i glansigt - oftast enfärgat papper - med fina rosetter och snören.
Min störstasyster hade papper med tomtar och halmbockar och mamma brydde sig knappt; hon var nästan helt ointresserad av allt som hade med julfirande att göra och arbetade allt som oftast.

På bordet i vardagsrummet stod alltid en stor skål med nötter.
Pappa tyckte om valnötterna, B ville ha paranötter och jag valde hasselnötterna.
Och så fanns det förstås knäck och ofta en chokladask också.

Mellan varven ägnade vi oss åt frågesport och alla, utom hon som är störstasyster, ville till varje pris vinna.

Pappa brukade  - på alldeles egen hand -, köpa en liten julblomma till var och en av sina tre döttrar; små hyacinter och röda tulpaner vilka planterats i en lika liten kruka .., särskilt minns jag en åsna som bar på en flätad korg och det var i den korgen själva blommorna satt.

Blomsterhandeln låg längs Storgatan och hette något så finurligt som Malå Blomsterhandel och där inne doftade det på ett alldeles särskilt sätt och visst är det förunderligt, att fast jag nu sitter här i landet Halland och det har gått femtio år sedan jag tittade in i den affären (med plingklocka i dörren om jag inte minns fel ..), så kan jag på pricken känna doften .., röda nejlikor, rosor, ginst och mimosa!

Och här har julgranen tagits in och om en timme eller två kommer min arbetskamrat Lena hit med sin hemlagade ostkaka! Det är första gången jag smakar en hemgjord sådan och man kan ju tycka att det är på tiden.

Men det är mycket man inte varit med om.
Trots mina femtioåtta år, har jag ännu inte kokat egen ärtsoppa.
Till exempel.

5 kommentarer:

SoF sa...

hahaha...
Inte jag heller.
(kokat egen ärtsoppa alltså)

Massa ♥ ♥
...och-solen-tittar-fram-en-aning-hälsningar!

Elisabet. sa...

SoF: välkommen i gänget!!
Vi kanske får bilda ännu en förening ,-)

Anonym sa...

Jag kan tyvärr inte bli medlem i denna illustra församling.
PV

christel sa...

Tvärtom med mig eftersom jag aldrig ätit annat än hemkokt ärtsoppa.
Har kanske något att se framemot jag...
god jul på er

Cecilia N sa...

Mamma serverade bortakokt ärtsoppa. Men jag minns inte när jag började koka egen. Jag minns å andra sidan inte något om plastkorvförpackad heller. Möjligen under korridortiden.