torsdag 31 oktober 2013

Oooops ...



På en auktion i närbelägna Heberg, köpte jag - helt impulsivt - en oljemålning av en man vid namn Grynning. Ja, så stod det på signaturen längst ner till vänster.

Det är INTE den här tavlan.

Femtio kronor betalade jag och tog hem den .., ångrade mig rejält och igår sa jag till pv att nu får du elda upp den.

Så kom bildläraren Leina på besök, såg tavlan där den stod och vilade sig just vid dörren till pannrummet och jag berättade om tavlan och att den skulle slängas.

"Ja, men det är då ingen klåpare som har målat den, det ser man tydligt ..., det är nån som kan måla", sa Leina.

Jaså, på det viset?

Idag googlade vi på herr Grynning.

Tjaaa .., kanske ska vi inte elda upp den ändå?

8 kommentarer:

Rexxie sa...

Varför skulle ni elda upp den? Om du inte vill ha den kan du ju alltid ge bort den till Stadsmissionen eller något liknande!

(eller så kan du ju ge den till mig... :-)

Eva i Tyresö sa...

Synd att det inte var den avbildade!!!! Undrar hur den såg ut? Ni gillade den inte det var ju tydligt........man ska bara sätta upp sånt man tycker om.

Elisabet. sa...

Rexxie: eftersom jag var den absolut enda som bjöd på den under auktionen, tänkte jag att .. ja, ingen annan vill nog ha den.
Nu börjar jag att se på den liiiite annorlunda ,-)


Eva i Tyresö: jag ska lägga upp en bild på den i morgon, när det är ljust ,-)

gunnar i vaplan sa...

Böcker och tavlor, om än så bedrövliga till innehåll får EJ brännas upp - det är min åsikt.
(Vissa undantag kan jag göra, men dom är väldigt få, särskilt när det gäller det tryckta ordet.)

Elisabet. sa...

gunnar: jo, böcker får eldas upp - men jag har inte gjort det -. På varje loppis, privat eller hos Röda Korset, finns ungefär 1 miljon olika varianter av Bra Böcker och jag känner ofta igen varje titel.
Såna får man elda upp.

Monet sa...

Jag håller faktiskt med Gunnar. Det känns alldeles fel att just elda upp tavlor och i synnerhet inte böcker. Vilken tur att Leina såg att det var en skolad konstnär vars verk du var på väg att bränna.

Men behåll den bara om du trivs med den. Ge den annars till Rexxie:-)

Lena sa...

Jag hade nog bytt ram om jag skulle haft den.

Elisabet. sa...

Monet: nej, böcker har jag inga som helst problem med, det är ju massproduktion numera. Den som besökt Röda Korsets loppis vet att det svämmar över av just böcker och man känner igen nästan alla ,-)
Sen är det ju skillnad på böcker och böcker. Jag slänger inte bort såna som verkligen betyder nånting för mig.

Lena: det är INTE den här tavlan, men ramen ser iofs likadan ut.