lördag 24 maj 2014

Mitt eget bästa ...

Interiör från hotellfoajén.

Det allra bästa för mig, det hände igårkväll.

Jag slog mig ner vid min dator .., loggade in på "Mina sidor" hos Försäkringskassan i akt och mening att se hur liten ersättningen skulle bli den här månaden. Sedan den 18:e mars då min sjukskrivning tog sin början, har jag från FK fått sammanlagt tvåtusenniohundra kronor.

Allt hängde förstås på fördröjningen .., på läkarintyget från Halmstad sjukhus som glömdes att skickas in och det är mänskligt, det kan jag ta .. men oj, så kämpigt det kan bli och tänk, om jag hade varit helt ensamstående!

Nåväl, nu tänkte jag att det blir väl så att i juni kommer den riktiga ersättningen, när det varit så tjorvigt.
Så blev det inte!

När jag väl tittade på vad som skulle sättas in på mitt konto på måndag, så slog jag händerna för ansiktet och ville gråta rakt av, ja, av pur glädje och tacksamhet!

"Men vad har hänt ...!!?" sa pv förskräckt .., han satt mitt emot mig och rättade nationella prov.

Så jag berättade.
Och looooog.

Vad gjorde jag då?
Beslöt mig för att hålla igen nåt alldeles vansinnigt?
Nej, jag ringde till hotell Sekelgården i Ystad och bokade bums ett dubbelrum till pv och mig inför nästa lördag, då, när vi har återträff, vi som arbetade på lilla Fridhems Livs! Tanken var att vi skulle få sova ombord på mina barns pappas segelbåt, men det var nog mest herr pensionatsvärd som tyckte att det var en höjdaridé.

Så jag ringde hotellet. Ett rum fanns kvar, mot innergården.
Pv, som är smålänning av födsel och ohejdad vana .., looooog försynt.
Jag vet nog vad han tänkte, men han sa det inte.

Det var mitt bästa.

12 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Oj så festligt.
Ja du pv Elisabet är ju Elisabet!!!!

Eva i Tyresö sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Evas blogg sa...

Underbart! Jag skulle ha gjort detsamma som du. Helt klart!

Turtlan sa...

Helt rätt! Han kommer säkert hålla med dig när ni väl är där!

M blir jag aldrig klok på. Ibland ska vi bo på hotell och då utan tvekan dyrast och bästa rummet. Sen en annan gång så duger det så bra att bo på ett sunkgt vandrarhem.
Jag håller mig helst till den gyllene medelvägen.

Mina föräldrar och generationen före är alla födda i Värmland utom farmor som var från Dalsland.
M.s föräldrar och deras föräldrar kommer från olika landskap allihopa inkl en var född i Norge.

Kanske förklaringen..?

Monet sa...

Himla bra gjort! Man behöver inte slösa jämt men försöka vara så generös man kan. Mot andra men också mot sig själv. Och segelbåtsnätter är inga höjdare precis!

Elisabet. sa...

Eva: ja, det tror jag ,-)'
Turtlan: det var en intressant förklaring ...., värmlänningar torde då hålla sig mer till medelvägen ,-)

Monet: ja, jag slösar inte i vanliga fall, men jag ÄLSKAR att bo på hotell och det lägger jag gärna en slant på, i stället för kanske falla och slå ihjäl sig på en segelbåt .. jag ser hur jag fastnar med ena benet i relingen och hänger där och protesen brakar iväg ,-)

Elisabet. sa...

Ps. Fast pv är alltid generös vad det än gäller .., bara så ni vet, han tycker väl mer att det är onödigt att slänga ut pengar på en hotellnatt när man bo så underbart som i en båt .... Ds.

Babsan sa...

Alldelesu underbart

Kattis sa...

Kanske spelar minnet mig ett spratt, men... Har jag inte tidigare här läst om en sådan övernattning, med öppet fönster mot en innergård, i Ystad, en särskild fågel som flöjtade friskt? ;)

Elisabet. sa...

Babsan: det tycker jag med!

Kattis: vilket minne du har, Kattis! Jodå, vi låg där för ett par år sedan .., jag var så innerligt lycklig och satt vid det öppna fönstret och lyssnade till en evigt flöjtande Rödhake .., och lurblåsaren/tornväktaren .., och Mariakyrkans klockklang.

Kattis sa...

Mycket väl investerade slantar! 👍

Elisabet. sa...

Kattis: ja, visst var det! Det är såklart inte vettigt att boka hotellrum i stället för att spara pengarna, men det är ju som en liten guldstjärnelyckesak .., man blir så himla glad av sånt. Eller: jag blir!