söndag 12 oktober 2014

Mitt eget bästa ....


... jo, men det var förstås gårdagens paltmiddag tillsammans med min syster och systerdotter som kommit körande från Skåne, men här fanns även Eva från Tyresö och hennes Långe Make.

Innan sällskapet anlänt tog jag mig an dryga två kilo mandelpotatis som skalades och maldes.


Såja, då var potatismalningen avklarad .., fram med salt, korn, - och vetemjöl.
Varianterna av paltkok är oändliga, eller i alla fall många.

Somliga använder sig enbart av vetemjöl,, andra har fifty-fifty korn/vete, själv tar jag på måfå, men jag har nog mer vete än kornmjöl, jag vill inte ha paltarna alldeles för grå och grova.

Det finns dom som gör palt på pulvermos (!), jo, och jag har smakat såna också och fann dem goda - helt otroligt var det -! 


När allt blandats så delar jag degen i två delar, gör två rullar som kapas i tio delar vardera och så plattar man ut varje bit, gröper som en liten grop i mitten och stänger till. Ja, så gör jag, andra gör väl på något annat vis.


Tjugoen paltar blev det den här gången .., som alla lades i kokande och saltat vatten.
En timme fick dom befinna sig i plurret, sen var det dags för middag.


Min storasytster är - i motsats till sin lillasyster - inte av det mer superlativa slaget, men den här gången sa hon ..."ååå, nu har du lyckats igen Elisabet, dom blev jättegoda!"

Såväl Eva som Långe Maken debuterade som paltätare .., men om jag säger som så .., så tyckte dom nog att pv:s fläskpannkaka var godare.

Det blev några trivsamma timmar tillsammans vid matbordet.
Vi pratade om barndomens middagar .., vad minns vi mest från dem ..?

Och hur intressant som helst var det att märka skillnaderna i hur och var vi vuxit upp.
Eva (uppvuxen i Norrköping med en mamma som var hemmafru och fick snåla med matpengarna som hon tilldelades av den arbetande maken) berättade om sillmiddagar och kött som delades i exakta bitar (två till var och en)  och alltid sås till ..., hennes Långe Make (uppvuxen i Halmstad, pappan betongarbetare, mamman till en början hemmafru) vittnade om torsk, plattfisk och makrill och han hade inte smakat insjöfisk förrän i vuxen ålder ..., pv som vuxit upp i Ljungby, Småland (pappan betongarbetare, bagare etc, mamman kontorist på Dynapac) .., ja, där var det mycket husmanskost, köttbullar osv ..., och min syster och jag (pappa kronojägare och mamma sjuksköterska)., ja, där var vilt vardagsmat .., älgkött och hare och färs på älgköttet .., mycket sik .., röding som vi fick av morbror Olaf i Dikanäs .., och senare mamma som - till pappas förtvivlan - oförfärat anammade sånt som paella, pizza och rysk rödbetssoppa -.

Tänk, vad sånt prat är intressant, ja, i alla fall för mig!

Det var nog mitt bästa, i alla fall igår.


5 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Tack för en mycket intressant middag och trevligt prat kring ditt bord. Jo fläskpannkakan var vi mera hemtama med!!Tusen tack för hos er är det så rart!!

Anonym sa...

Är det kornmjölet som är skillnaden mellan palt och kroppkakor? Jag har inte vågat göra kroppkakor än trots att jag är smålänning.../Smålandstjej

Elisabet. sa...

Eva från Tyresö: tack själv, det blir tomt när ni nu åker!

Smålandstjej: ja, plus att till kroppkakor har man väl kokt potatis och kanske också rökt fläsk? Jag har rimmat fläsk till palten.

Ruta Ett sa...

Åh, palt! Du kan tro att det vattnades i munnen på oss här! Jag älskar palt och maken är ju uppfödd på det. Min svärmor gjorde palt på råriven och kokt mandel och hade också rimmat fläsk. Jag tyckte om det från första stund. När jag en gång låg på sjukhuset i Piteå fick jag leverans med leverpalt, smör och lingonsylt och det var helt fantastiskt. Blodpalt har jag aldrig smakat, men maken säger att det är jättegott!
Däremot vet jag vad paltkoma är!
Efter dina fina bilder blir det nog paltkok här också inom en snar framtid.

Jessica sa...

Palt är det absolut godaste jag vet och själv har jag aningen mer vetemjöl än kornmjöl i mina paltar.
Sen lingonsylt till och smörbrunn. Massor med smör... Å så gott!!! :)