måndag 11 september 2023

"Kungen och jag ...."

Foto: Linda Broström /Hovstaterna. 

Igårkväll lämnade jag vardagsrummet, lade mig i stället på sängen i gästrummet för att i lugn och ro  titta på den andra delen av dokumentären "Kungen och jag", gjord av Karin af Klintberg.  

Så många gånger har jag tänkt att detta att ärva ett ämbete, det är ju så helt galet, om inte annat för att den som är "utsedd" kanske inte alls vill eller känner sig lämpad att ta över. 

Det räcker med att jag tänker på mig själv. 

Hemska tanke om jag hade fötts in i en kunglig familj med kvinnlig tronföljd och varit den äldsta dottern ., vilka skriverier det hade blivit! Redan som sex, sjuåring visste jag precis vilka kläder jag tyckte om att ha på mig och än viktigare: vilka jag absolut inte ville ha! 

Begreppet "pojkflicka" stämde bra in på mig och ännu vid snart sjuttio års ålder, vänjer jag mig aldrig vid "finkläder". I gårdagens mejl till min syster i Australien, berättade jag om hur paranta och fina vännerna Britt och Birgitta alltid är och att jag känner mig som lantlollornas lantlolla.

"Lantlolla tycker jag inte att du är, mer bohemisk ..", svarade min syster ytterst diplomatiskt, hon som verkligen tillhörde de parantas skara, åtminstone förr i världen när hon yrkesarbetade.  

Allt det tänkte jag på, ja, när det gällde kungaprogrammet. Jag  fylldes av en sån ... SORG över  den arme unge prinsen med grav dyslexi som i massmedia hånades för sin "obegåvning" .., och som i hela sitt liv har granskats med lupp och har jag tidigare tänkt att "han hade nog trivts bättre som jordbrukare eller i alla fall i ett mer praktiskt arbete", så ökade den känslan. 

Yngst av fem syskon - fyra systrar som var  äldre! - och van att lyda order. Och som har fortsatt att lyda order. Nej, jag tror inte på ärvda ämbeten, än mindre nu, men jag tycker att han gör ett bra jobb ändå, med tanke på de förutsättningar han hade. Han har helt enkelt vuxit in i rollen och Silvia har säkert gjort sitt till. 

Men ..., så mycket ensamhet. Sån plikttrogenhet. Och detta att inte få välja sin tillvaro, man har ju - mig veterligt - endast ett liv.

Den 17:e september sänds den tredje och sista delen på svt.play.

(Ps. Och jag tycker att Karin af Klintberg gör det bra .., hon försöker verkligen få honom att öppna sig, men det är klart att han värjer sig .., och man ser tydligt hur han - till viss del - oroar sig för frågorna. Det där med att "vända blad", ååå, det kommer nog i sista avsnittet! Ds.)

11 kommentarer:

Gunnel sa...

Så bra skrivet. Jag är klart för monarki men det måste vara jobbigt att aldrig få vara en "vanlig människa." Att man alltid ska granskas och ofta hånas. Kungen har fått höra att han är korkad för att han haft svårt att uttrycka sig. Idag finns en helt annan förståelse för dyslexi. Victoria ärver inte bara kronan hon har även ärvt sin fars läsproblem.

bettan sa...

Oförståeligt att monarkin finns kvar. Tänk att leva sitt liv och vara så ofri. Och när man får frågan, vad jobbar du med? Jo jag är kung🤦

Elisabet. sa...

Gunnel: Jag tycker att själva systemet med monarki är helt galet, men är den första att titta på kungliga program - även utländska - och följer flera på instagram. Så jag är verkligen inte konsekvent. Men inte kan det ju vara trevligt att ha sitt liv förprogrammerat. Nej, hu!

Elisabet. sa...

bettan: Nu tror jag ju inte att någon frågar honom vad han jobbar med, men jag förstår vad du menar. Jag tycker om kungen, men inte systemet.

Anonym sa...

Jag tycker tvärtom. Kungen och hans familj liksom övriga resterande kungafamiljer lever ett i högsta grad priviligierat liv. Annorlunda - javisst men som tronföljare vet man inget annat. De har gott om utrymme för eget privatliv och yrkesmässigt ett fantastiskt liv med otroliga upplevelser i miljöer och länder vi andra aldrig kommer i närheten av! Med yrket följer en traditionsenlig pliktkänsla (tänk drottning Elizabeth) och svenska kungahuset förvaltar detta väl.

Monet sa...

Skrev Monet

Turtlan sa...

Känner helt igen mig. Tycker väl detta med monarki är något märkligt numera men tittar på alla de möjliga tv program om ämnet.
Tycker att kungahuset gör ett bra jobb för Sverige och sköter jobbet bra.

Gillade verkligen när kungen sa lagom kryptiskt ang Nobel och inbjudan av ambassadörer från vissa länder.

Tror ju inte att det är billigare ha republik. Slotten och allt sånt kostar ändå. Likaså en president och dess uppdrag kostar också.
När jag och M var med på en invigning där Carl Philip var invigare’ så kan jag ju säga att de som var mest ”fjompiga” och om sig och kring sig var vissa ur pressen som var där. Prinsen i sig var ”cool” och tillmötesgående. Likaså hans stab som var med men jisses om pressen. Pinsamt.

Så ikväll ska jag kolla kunglig TV 😉

Elisabet. sa...

Monet: Ja, jag håller inte med .., det må vara hur priviligerat som helst, det har ju ändå ett pris. Verkar han lycklig när han berättar (svarar kortfattat) om sin uppväxt och livet som kung? Inte enligt mitt sätt att se det.

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, jag tycker också att dom sköter det bra, men själva systemet i sig, tycker jag är omänskligt.

Babsan sa...

Jag är inte för kungahuset och tror absolut att Kungen haft det tufft i barndomen.Jag tror ändå att Kronprinsessan blir en härlig drottning men hoppas det dröjer så hon får njuta ett tag till med barnen

Elisabet. sa...

Turtlan: Ja, jag är helt förvissad om att hon blir en förträfflig drottning och tycker öht att hela familjen gör ett bra arbete och president, det förstår jag inte vad man ska ha till? Men ämbetet som sådant .., att ärva det, det tycker jag är helt galet ,-).