lördag 16 september 2023

Hemma igen ...


Två hela dagar blev det i landet Skåne, plus onsdageftermiddag, så där så småttingarna i alla fall skulle känna igen oss. Ja, det gäller väl mest den yngste av dem. 

Den ömma modern arbetade 13-22 såväl torsdag som fredag och det innebar hämtning från förkolan vid kvart i två och så allt det som följer med en eftermiddag kväll: mellanmål, middag, dusch och sagoläsning och godnatt-godnatt. 

Det gick bra. 

Men oj, så morgonpigga gossar! Vid femtiden torsdagmorgon kom Elliot och kröp ner hos mig, pv och Harry. En halvtimme senare låg jag och läste om Sommarskuggan och samma sak igårmorse. 

Igår, innan deras pappa kom hem från Borås, for jag omkring med dammsugaren och då ville det sig inte bättre än att han som är 1 år dråsade i golvet och inte vilket golv som helst, nej, klinkersgolvet i hallen!! Jag befann mig bara några meter ifrån honom, men det hjälps ju inte när olyckan är framme och hjääääölp, vilken bula det blev i pannan!! 

Tur att hans mamma är en lugn och sansad kvinna. När jag sms:ade och berättade vad som hänt, fick jag till svar: "Sånt händer ju, alla barn slår sig någon gång. Ni är snälla, så absolut ingen fara."

 Så här kunde det se ut när småttingarna somnat.  Det är krångel med internetanslutningen (världens sämsta företag som aldrig skickar någon tekniker!) , så vi tillbringade kvällarna med att titta på nyheter via mobilerna. 

Eller så bara pustade vi ut.

Kanske mest det sista. 

Kom hem mitt på dagen idag. Däckade på soffan i två timmar och då menar jag verkligen D Ä C K A D E, så där som det blir ibland. 

Satte igång tv:n som visade repris från gårdagens kungafirande och det har madamen - hon som egentligen tycker att monarki är förlegat - fortsatt att titta på. 

Fel! Det är alltså dagens firande, som visas! 

Ja, högtidligt är det ju onekligen, det måste man säga. Och vackert väder också. 

En verklig republikan finns dock i familjen, en som inte velar hit och dit och tänker att det är ju ändå är himla kul att titta på kungligheter för att se vilka kläder som bärs för dagen och allt sånt.

Det är pv, förstås. Medan jag fortsatt sitter i soffan och tittar (i skrivande stund vinkas det från en balkong), har han hämtat spillvirke från grannens nybygge och ägnar sig nu åt att kapa all denna ved. Vi kommer inte att frysa i vinter.


Möttes när vi kom hem av Sigge. Han låg i slänten .., den ner mot vägen, på exakt samma plats/i samma grop, som en gång pElle också låg i. 

Britt har varit kattskötare och i en skål på köksbordet låg nybakade petit chouxer. Såå vänligt!

Nu stundar snart ny vecka. På söndag, den 24:e, åter till Skåne.  

 

2 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Igenkänning. <3
Här var det också en som dråsade i golvet när vi var barnvakt i torsdags.
- Ska jag lyfta upp dig (i famnen)?
- Jaaa.
En famn är bra att ha. :)
<3

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: Dom där tre timmarna när jag var ensam med båda pojkarna, det kan jag säga att det tog på krafterna ,-). Nåja, det är väl bara träning som gäller, så där så man lär sig vad dom hinner med, det blir ju så mycket enklare då.