onsdag 24 december 2008

Julaftonsfönstret 2008.



Idag är det julafton.

När jag var en liten tös, då satt jag nästan hela julaftonsmorgonen och sorterade julklappshögen som låg under granen.

Jag vände och vred .., lade i prydliga högar .., skakade .., l ä n g t a d e.

Storasystrarna var hemma från sina arbeten .., där var tjusiga paket från Stockholm .., glansigt papper .., och hon som långt senare skulle emigrera till Australien, älskade att knäcka paranötter.

I köket låg någon av familjens alla stövare.

Och där var julgranen i vardagsrummet .., med glitter .. änglahår över ljusen .., orangefärgade hålfyllda plaststjärnor som man trädde över somliga av ljusen .., och hela tiden en doft av hyacinter.

Nu .., ett helt annat liv.

Det är evigheter sedan min pappa dog .., nu blir det första utan julen utan mamma.

Ändå känns det .., bra.

Jo,

Det känns bra.

I morgon efter jobbet tar jag lilla hyrbilen och susar iväg till min störstasyster som bor på landet, utanför Hörby, rakt norrut nästan.

Hem igen senare på kvällen.

På fredag kommer pensionatsvärden.

Och Pelle, han är nöjd och glad efter att ha fått kokt fisk till middag.

Fönstret kommer från vännen Jom i Arvidsjaur.

En riktigt God Jul önskar jag er alla!

Elisabet.

20 kommentarer:

cS sa...

Tack det samma och jag önskar dig en riktigt skön helg /Claus

Mildamakter sa...

Tack detsamma - och tack för alla goda skratt du givit mig i år när jag läst din blogg... *kram*

Anonym sa...

En riktigt god och fröjdefull jul önskar vi dig! Och ett likadeles Gott Nytt År!
Hemifrån-Kerstin och S-G
Maja hälsar också.

PS. Hör gärna av dig när du kommer till storstan nästa gång (har inte läst så mkt bloggar under hösten, av olika anledningar, och vet därför ingenting om ev resplaner. DS

Anonym sa...

Ønsker deg en god tur til din søster i kveld,og kjør forsiktig.
-B-

Klimakteriehäxan sa...

God helg - och tack för glimten av en vit jul!

Lena sa...

Julaftonsmorgon då är det allt en speciell känsla. God Jul Elisabet!

Anonym sa...

God Jul Elisabet! Kram

Mian sa...

En riktigt skön och vilsam jul önskar jag dig Elisabet!

Hedgren sa...

En riktigt GOD JUL önskar jag dig! Kramar från väster! ;0)

qi sa...

God Jul kära Elisabet! Och jag märker att pElle är en välförtjänt borstskämd (=älskad!) katt som får torsk idag med... :-)

Det där med att knäcka paranötter, väcker minnen. Jag älskade dessa nötter som vi bara fick när vi firade jul hos morfar. Men de var ju fruktansvärt svåra att knäcka! Oftast blev det att försöka rensa ut de små nötbitarna ur det krossade skalet...

Ninnie sa...

God Jul till dej också! /Ninnie

S o F sa...

Önskar dig en riktigt fridfull, glad och God Jul Elisabet!

Julkram!

Evas blogg sa...

Tack detsamma till Dig min fina bloggvän! En varm julkram till Dig!

Anonym sa...

En stoooor julkram från mig.

Anonym sa...

En regnig Landskronahälsning kommer här...God Jul, Elisabet!!!

Lyckliga Grodan sa...

god jul bästa bästa elisabet..
från grodan och grodans alter ego...
och hela grodfamiljen...

kraaaam...
(jag är ju en sån som kramar folk i tid och otid.. speciellt i juletid..:) )

Karamellen sa...

En riktigt fin jul önskar jag dig, Elisabet!

Julkramar! från Mia

Marge_II sa...

Vilket härligt julaftonsfönster!

God Jul, Elisabet.

Anonym sa...

En riktigt god jul önskar jag er också!
Snöiga julhälsningar från Bollnäs!

Elisabet. sa...

till er alla: man blir så glad av alla småhälsningar som tjoppar in på sidan ..-)

Tack till alla och från hjärtat önskar jag er ALLT GOTT!

Och hemifrån-Kerstin: såååå glad jag blev av dina rader!
Vi kommer upp nyårsdagen och blir uppe fyra, fem dagar, så jag hör av mig! Hälsa S-G!

Lyckliga Grodan: du får en stor och varm kram tillbaka! Jag hade planer på att anmäla till Röda Korsets kram-insamling .-)