måndag 22 december 2008

På jobbet ...


Att fronta hyllor är en konst som långt ifrån alla behärskar.
Rickard, som är ansvarig för kolonialdelen, blir trött på att det inte är så snyggt i hyllorna som han tycker att det b ö r vara och till sist tar han kameran med sig och visar sedan på ett mycket pedagogiskt sätt hur det ska gå till.

Inte på flera år har jag varit med om en dag som har susat iväg med sådan fart, som den idag!
Från sju till fem har det varit fullt upp och alla kassor har i stort sett varit bemannade nästan hela dagen!

Lägg därtill ett halvtimmesmöte och luncher och kolla så att rasterna funkar och att det finns kassörskor tillgängliga .., och hur är det med bärkassar .., finns det tillräckligt och jaha .., det var ju mindre lustigt .,. att företaget som levererar dem inte kan ordna ny leverans förrän nästa måndag, men felet är bara bloggmadamens, som trodde att det fanns fler rullar kvar än vad som visade sig vara fallet.


Bloggmadamen skriver schemat för veckan.
På juldagen är det knapert med personal och schemaläggaren ger upp.
"Ja, det löser sig ...", skriver hon och hoppas på det bästa.


Och på mötet kollar vi hur det är på alla avdelningar.

Skinkorna och brunkålen ...?

"Vi får inte glömma att det går extremt mycket chips till nyårshelgen!" säger jag.

Magnus, som har arbetat på Statoil, föreslår cigariller och cigarrer inför samma helg.

Och kunderna är upprörda över att Scan har tagit sin hand från brunkålen, men Helene har varit påhittig och låter Hanna E agera demonstratis .., ja, hon bjuder kunderna på smakprov av såväl uppvärmd brunkål som prinskorvar och efter detta frågar ingen efter Scans kål .., nejdå, den andra går lika bra och många tycker att den till och med är godare!


I fikarummet.
Filip Dorsin som arbetstränar hos oss, har vunnit en badmintonturnerning i Simrishamn och finns på bild i lokaltidningen.
Badmintonsegraren har en kusin som är s.k kändis, nämligen den här mannen.

Mitt emot mig i kassan sitter Malin och hon tycker att jag ser irriterad ut och då får jag dåligt samvete, men det är kanske precis vad jag har varit.

Så jag försöker verkligen att bättra mig.



På lagret har vi stora vita anslagstavlor; en för varje avdelning.

På chefens (som av någon anledning är den största ...) kan man se att vi i morgonbitti bjuder på Julfrukost.

Det är som i Danmark nästan .., ett litet julbord för personalen innan man öppnar.

Klockan åtta ska vi bänka oss och innan dess kommer några av dom lediga dit och gör i ordning och värmer maten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

men oj, inte skall du väl vara irriterad så här i jultid... hur kan de komma sig?

du har en unik adventskalender må jag säga.. din är men fönster.. vad fint..

GOD JUL!!

Anonym sa...

Haha..vad full i skratt jag blev när jag läste det första raderna i ditt inlägg. Min dotter jobbar på ICA som spacemanager där hon gör planogram på hur hyllorna ska se ut. Hon skulle nog vara nöjd med Richards arbete.

Elisabet. sa...

anonym: men God Jul på dig själv ..-)

marianne: "spacemanager" .,.., jag kan slå vad om att det är en man som har kommit på den titeln ,-)

Anonym sa...

Ja, säkert är det en man som kommit på det. Undrar varför allt ska ha engelska namn. Jag har tänkt på det nu i melladagsrean överallt i butikerna står det SALE. Vad är det för fel på REA?