onsdag 24 december 2008

Två sena julaftonsfönster, en disig bild från trakten av Höör .., och en julros från Skellefteå ...



"Den här bilden är tagen i kallfarstun, i min brors förra hus.
På 70-talet målade pappa glasdörrarna till vardagsrummet med färg som blev något som liknade det här fönstret. Tror nog fler kommer ihåg sån färg ...", skriver magalös.



Och ett änglafönster från den här madamen i norr.
Så här skriver hon.

"Det är från vår stuga vid Uddjaurs strand, söder om Arjeplog, förra påsken då det var minus 30 på nätterna.
(Men +29 inne - ibland)".



Ett fantastiskt julkort kom från Anitha och Per-Erik som test-bor i Skåne under ett år.
Detta är för mig sinnebilden av Skåne i november och december.



Och sist av allt en julros som kommit via rymden från vännen ellem i Skellefteå.
Hemifrån.

Julklappar?

Jodå.

Fastän jag varje jul säger "nej, men absolut inga julklappar i år!" så blir det likafullt så.

Det här finns på mitt stora slagbord nu.

Böcker ... ("Kärleksbrev från stora svenska författare" och en rar västmanländsk madame som avsändare .., "Barn skriver till Gud" .., Umberto Eco - Drottning Loanas mystiska eld .., samt Mord i Julklapp .., en hel drös juldeckarnoveller av olika svenska författare).

En mugg där det står så här inuti:"Du är en strålande stjärna. Du inspirerar mig till vad som är rätt. Du är en konstant vän genom mitt liv. Jag kan inte önska mig mer". (Från arbetskamraten Karina ..., ja, hon har kanske tänkt byta ledig dag eller nåt sånt ...,-)

Ett sååå vackert litet hjärta med en liten jämtländsk ängel på. Gissa vem som har gjort den.

Ljuslyktor som liksom hänger i rad på en ståltråd.(från Den Högklackade)

Ett rese-set med divsere krämer och en hopfällbar tandborste, så där så man kan hålla sig vacker även på resan ..-), från en dotter som tycker att mamma bör ta hand om sitt yttre.

"Världens bästa mascara ...", enligt min bestämda australiensyrra.

En ny-inoljad skärbräda.

Kaffelikörkulor i cellfofanpåse. Fair Trade. (från Den Högklackade).

Samt .,. en vitlökspress (väldigt finurligt rim .." inte till min lök" osv ...) samt ett vackert handblåst vinglas från ett glasmästeri glasbruk från Båstad ......, gissa vem som gav detta: jo, pensionatsvärden!

(Och vad fick han av mig? Jo, en stor väggkalender med bilder från året som gått .., lite Irland .., lite segelbåt och en tveksam ellis .., lite bystdrottningar som det såklart ska vara i en kalander ..., (Gerd i Norsjö och min Maria visar delar av behagen...) .., lite hans lillebror som spelar piano ..., lite kapten Lintott vid rodret .., lite Samlad Tropp och Midsommar ..ja, sånt. Samt en musmatta med bild från hans segelbåt .., själva seglet och himlen.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Änlgafönstret är ju helt underbart...så himla vackert!
Hoppas du haft en fin julafton.
Det har jag!

Anonym sa...

Hej Kusin Elisabet!
Vi sitter här på Julaftonskvällen och väntar på att klockan ska bli dags för ett besök i Vilhelmina kyrka och Midnattsmässan. Vi har dig i våra tankar och även vår Örjan och moster Ann-Gerd som inte finns hos oss längre. Ha en God fortsättning på julen hälsar vi från oss alla i Vilhelmina!

Anonym sa...

Tack allra sötaste du för den underbara julklappen! Å som jag fnissade när jag öppnade den, och så varmt hjärtat blev! Underbart! :-)

Nu ska jag släpa mig i säng, milde tid så trött jag är. Men en väldigt skön, rolig och trevlig julafton har det varit. Lagom takt.
Lugnt här hemma först. Frukostpaketöppning i sköna kläder (här behöver man inte klä upp sig om man inte absolut vill det). En massa lek och skoj med julklapparna.
Lite så.
Alldeles för mycket mat, förstås. Jag är numera åttkantig och havande med trillingar, minst.
Snöat så där fint har det gjort också.

nej, sängen var det. Pust.

Kraaaam kraaaam!

Elisabet. sa...

ellis: själv har jag resårband i kjollinningen.
Himla praktiskt .-)