tisdag 23 december 2008

Litet eller stort besök ..


Sonen vid sin mammas tangentbord.

Sent på kvällen kommer sonen på besök.

Han, den blivande konstapeln.

Jag ställer fram mjölk och lussekatter och tittar på han som är familjens "ättapjött" och som nu är en vuxen man.

Allt möjligt pratar vi om.

Om hur det går med utbildningen och alla tentorna .., om glädjen (för mig, alltså) i att hyra en liten bil .., han berättar om sina klasskamrater som han tycker är så himla trevliga och vi pratar om hemlösa människor och hjälpa eller inte hjälpa och när sonen säger att han har givit en uteliggare lite frukt, i stället för pengar .., då tänker jag på min mamma och hur innerligt glad hon ska blivit där hon befinner sig - var det nu är -, om hon hade sett detta.

Innan han kramar om och önskar God Jul Mamma för andra gången, tar jag den här boken och säger att ..."läs den här ...!" och han tar boken och jag stänger dörren om honom och säger att han och pappan, som i morgon ska köra bil till övriga syskonskaran i Stockholm ..., att dom ska köra försiktigt .., och jag fylls av nån slags alldeles omåttlig känsla av ...., ja, jag vet inte vad.

Helt enkelt bara att man blir så rörd.

Och den där insikten om hur mycket man älskar sina barn.

Så var det.

3 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Ville bara önska dig en god jul, Elisabet!

Elisabet. sa...

dmh: åååå, detsamma till dig Samuel!

Turtlan sa...

GOD JUL på Dig och de Dina!

Jag har några fönster till Dig men är ju datorlös hemma och de är kvar i kameran så kommer så småningom söderöver.

Värmlands God Jul!

Turtlan