fredag 12 december 2008

Kväller ...



Och det har varit förfärligt körigt på jobbet .., lååånga köer och alla kassor bemannade och ett krumelurande med luncher och annat och när klockan äntligen är fem är jag världens lyckligaste människa som just då får stämpla ut och cykla hemåt.

Och nu ska det bli middag.

Snart.

I hela mitt liv har jag varit en oerhört enjängd människa.

Som lillflicka levde jag nästan på filbryta och som gift och småbarnsmamma blev det inte så värst mycket bättre .., att stå vid spisen timmavis är inget som lockar mig .., och att mina tre barn inte har drabbats av skörbjugg får man tacka högre makter för.

Eller möjligen pappan.

Min störstasyster är nästan likadan.

En sommardag satt vi ute i det fria och diskuterade hur många maträtter vi egentligen ställde till med och det var inte långt ifrån att vi skrattade så vi druttade i marken, när vi upptäckte hur illa ställt det var.

"Jag kanske har elva ...?" sa syrran och jag kom väl dit jag med.

Det var räkgrytan, palt, taco, pasta och köttfärssås, färsfyllda paprikor, fläskpannkaka, vanliga plättar .., fiskpinnar .., hemlagad köttsoppa .., dillkött .., blodpudding .., revbenssspjäll och så grillat, förstås.

Crepés inte att förglömma.

Ja, möjligen lite annat också.

Men i stort sett så ..., jo, så illa var det.

Om ni för ett ögonblick tror att pensionatsvärden från landet Halland är annorlunda, så stämmer det inte alls.

Sedan jag träffade honom har han inmundigat e x a kt samma frukost (te med citron, hjärttabletten på asietten .. valnötsbrödet .., Kvibille cheddarost och ett kokt ägg) och jag tror inte att han har elva rätter .., möjligen fem?

Oftast har han bjudit på den heta räkgrytan eller så har vi ätit taco som jag älskar och det är nog helt och hållet mitt fel, att det har blivit så ofta, menar jag.

Men se ikväll .,. då ska det bli andra bullar av!

Nu ska jag överträffa mig själv och bjuda på en av min systers paradrätter .., nämligen spätta som läggs på botten av en form och som vänds i mjöl först .., sedan blandar man creme fraiché med bearnaiessåspulver och ja, det låter hemskt, men det BLIR gott .. och duttar det över filéerna .., räkor om man vill .. och riven ost och så serveras detta med pressad potatis och lite grönsaker.

Det ni.

Till efterrätt blir det detta.

En trevlig fredagkväll önskar jag er alla!

Ps. Bente undrar vad filbryta är?

Jo, det var långfil (tjock-fil ...) och så bröt man ner hårt tunnbröd och sist av allt, strödde man lite socker över allt detta. Ds.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Takker for forklaringen,tjukkmelk vet jeg hva er,jeg som har vært bondekjerring :D Har faktisk laget det sjøl,ved å plukke tetteplante.
Men når du spiser flesk til ,er det stekt da,eller spiser du det som det er ?
-B-

Elisabet. sa...

bente: då hade vi varmrökt sidfläsk .., som vi bara skar i skivor och åt till ..-)

Evas blogg sa...

Känner igen mig, ingen större variation här heller. Ha en fin kväll!

Anonym sa...

Filbryta - Det var längesedan. Men menar du långfil, när du säger "tjock-fil".

Anonym sa...

Nej, jag har inte druckit.... Jag fastnade bara i den där parentesen. Så kan det gå.

Elisabet. sa...

bert: ja, fast då, när jag var liten, gjorde man ju "filteta" själv .., eller vi köpte av grannen.

Som en surdeg, fast för fil.

Och det var TJOCKT, släppte från skeden när man vände den upp och ner.

Anonym sa...

Hej mina vänner!
Jag är med morfar Tommy och väljer film. Vi ska se "bruna köttbullar är lika goa som vita" med Charles Bronson

Ingela sa...

Långfil, å va' gott. I en brun glasflaska med en foliekapsyl som man tryckte på med tummen så att den släppte från kanten och sen lyfte man bara bort den.

Har aldrig provat med tätört, det borde man kanske göra.

Ingela sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

En tjock bit Holmlunds korv i ena näven och filskeden i den andra....

Anita sa...

Jag gissar att filteta är detsamma som det vi kallade "tätmjölk". Gjort av täte (tätört) Tjockt och segt, men väldigt gott.

Trevlig Lucia!

Elisabet. sa...

Ingela: ja .. och man kunde platta ut den där guldiga korken/folien med fingret ..-)

Gerd: pappa hade Holmlunds korv också .. men mest rökt fläsk!

Smulan: säkerligen ..j ag har ingen aning om hur man gjorde.

Anonym sa...

Filmjölk med nersmulade knäckebrödsskivor, det brukade jag ofta äta i Sverige. Här är filjmjölken så smörig att jag sällan använder den till något alls, fast det går att dricka eller äta den om den är så kall att den nästan är frusen.