söndag 7 december 2008

Vanans makt ...


Köpenhamn, januari 2008.

Det är inte klokt hur snabbt man vänjer sig vid att ha en annan människa i sin närhet.

Två kvällar på raken har pensionatsvärden kommit hit .., i fredags och igårkväll, efter allt byggande utanför Lund.

Och så har man då haft nån att småprata med eller pilla i håret.

Nu, när det är kväll och pensionatsvärden har tillbringat dagen hos sin lillebror och husrenoverandet och däreter tagit tåget hem till landet Halland ..., nu sitter jag mest på soffan Ektorp och zappar mellan olika kanaler .., tittar på skidåkning i alla de former .., gosar med Pelle ., skriver julkort .., letar RX-limflaskan .., pratar med Emil .., tänker på att jag vill leva längre än absolutister och slår upp ett glas rött vin ..., läser Sydsvenskan ... och kollar slutligen mitt sparbankssaldo så här inför julen.

Det är inte det att jag inte har nånting att göra.

Det är mer så att det känns ... tomt.

13 kommentarer:

Lena sa...

Precis så fungerar jag också, när jag är ensam hemma. Tänker först "Åh, vad skönt, jag ska göra det och det och ..." men därav blir det oftast nästan inget, för det är så tomt och då blir jag så oföretagsam.

Anonym sa...

Ja, visst är det konstigt. Jag får ingenting gjort när PE är borta. Måste vara det att halva jag är borta när han inte är bredvid mig.

Jom Manilat sa...

Bilden är mycket konstnärlig. En sådan som "storpojkarna" med många objektiv är stolta över att ha tagit!

Elisabet. sa...

panter och anitha: jag är ju VAN att nästan alltid vara ensam med Pelle, förutom helgerna då och under många, många år när flickorna var små och exet arbetade på annat håll, var jag också alena.

Men nu blev de så väldigt påtagligt.

jom: det tycker jag med .., jag tycker om den och tror att det är själva vinkeln som gör det .-)

Anonym sa...

Hei

Kommer med en av mine lyriske sitater ,det sies som så~~~
nærast er du når du er borte ,noko blir borte når du er nær .Dette kallar eg kjærleilk,eg veit ikkje kva det er .....

-B-

Elisabet. sa...

bente: jag troooor att jag förstår vad som menas ..-)

"noko" ...? betyder det något, eller ..?

Anonym sa...

Har sendt deg diktet på mail
Det er på nynorsk,men med lett forstålig

-B-

Anonym sa...

Yes ,noko =något

Elisabet. sa...

bente: se där! Jag får nog gå en kurs hos dig i nynorska ..-))

(Fast jag förstod ju, i och för sig ..).

Den var fin hela dikten. Lägger in den i morgon. Och roligt var det att se dig!! Tack.

Anonym sa...

Du behøver da ikke noe kurs,du forsto det jo.
-B-

Inkan© sa...

Vådan av att möta en själsfrände...

Är att ensamhet känns fan så mycket värre -när man inte ses.

Och jag som inte ens har en katt...

Tuvstarr sa...

Jultiden är nog en vacker tid, men lite melankolisk också. Man tänker ju på allt möjligt och man saknar de älskade människorna som är inte längre här.

Monet sa...

Var glad att du får längta lite också! Ofta tar man varandra så för givna att det glöms bort!