lördag 13 december 2008

Promenad på stan ...



Pensionatsvärden tycker att Överskottsbolaget är nästan i klass med Clas Ohlssons och det är inte långt ifrån att dom bruna ögonen tindrar när han får ge sig av just dit.

Själv vägrar jag.

I sten.

"Aldrig att jag ställer mig i evighetslånga köer och två öppna kassor och stressade människor!" säger jag.

Så han får cykla iväg alldeles ensam.

Själv går jag på stan och har det som bäst.

Jag tittar in i butiken Leran som ligger på en innergård där blågregnet väller från taken sommartid ...,och jag faller pladask för en liten kruka med tulpaner i när jag kommer till Levande Hem och ingen skyltar så fint som den innehaverskan!

Dessutom är hon så himla trevlig .. , mild och rar, liksom.

(Det är den krukan ni ser på bilden och några tulpaner som sticker upp lite hipp som happ.)

I en annan pytteliten och trång butik köper jag några blå hyacinter och så dom där tulpanerna; fem stycken och ååå, så fint det blir och mitt emot Mariakyrkan ringer pensionatsvärden och frågar hur mycket kapten Lintott väger och jag ringer till hans mamma, dr Böhlander, som ropar till lintotten och frågar.

"Tjugunieochetthalvt!" hojtar kapten Lintott och då vet vi det.

Kan det ha nåt med sommarens seglats i Bohuslän att göra kanske?

Kanske det, ja.

På Lindex är det hundra damer i kö och jag vänder i dörren.

Gågatan översvämmas av fortgående damer och herrar och Köpingebro IF säljer grillad korv och där är bingolottomannen i sin kur som viftar med några lotter och mitt emot café Diana möter jag självaste tomtegubben som säger att jag kan få lite godis om jag vill, men just då vill jag inte.

Jag vill bara hem till mig och slå mig ner i 31 kvadratmeter och tända ljus och äta en lussekatt och inte ryckas med i julhets och stress och köpvansinne.

Och nu är jag hemma.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Helt enig med deg,sjøl avstår jeg fra disse enorme køer og hysteriet som råder i disse dager rundt omkring på kjøpesentrene.Ikke fordi jeg lider av klaustrofobi,men fordi det er helt unødvendig.
Julegaver kan en kjøpe,eller aller helst lage hele året.Denne massesugesjonen som råder nå om dagen er galskap.
-B-

Christina sa...

Jag tillhör också de där som tycker att Överskottsbolaget är kul, men kanske inte i mitten av december.
Jag har nästan butik-skräck innan jul.

S o F sa...

Du kan få gå med i min klubb: Våga Vägra Julstress! :D

*<|:))

Inkan© sa...

Jag väljer idag helst små affärer och så gillar jag att strosa och bara titta. De gånger jag går in på Åhléns eller i Söderhallarna - så vill jag gå själv. Absolut inte ha sällskap- det blir bara mera stressande.
Jag är i stort behov av yta ..och mår inte så bra i trängsel. Kan det bero på att man kommer från de norra vidderna?

Elisabet. sa...

till er alla: ja, vi är nog många som känner likadant .. jag uthärdar inte att trängas i butiker där man knappt ser golvet .., och minns med FASA julhandel i Åhléns i Sthm .., det var inte långt ifrån panik.

Precis som Inkan vill jag ha rymd .., annars får det vara.

gunnar i vaplan sa...

Här i Vaplan är det "rymnd".
300 mtr till närmaste granne.
4 km till närmaste butik.
Inte en kiosk inom synhåll :-)
Butiken i grannbyn tillhör förresten en butikskedja som du Elisabet jobbar för.
En liten undran?
Har ni som jobbar inom denna butikskedja fått nån utbildning i "trevligt bemötande"?
Jag tänker på dig varje gång jag besöker butiken och möter den glada, trevliga personalen. Det verkar som om ni verkligen gillar att typ "sitta i kassan"...
Är det verkligen så???

Elisabet. sa...

Gokväll Gunnar!

Nej, inte har vi någon sån utbildning .., ja, inte vi i alla fall .., men det har ofta slagit mig att många som arbetar i butik tycker om människor och är intresserade av människor och tycker om att ge service; i alla fall där jag har arbetat.

Men samtidigt som jag skriver det, vet jag att många tycker tvärtom .., men i stort sett så .., jo, jag tycker att det ofta är ganska utåtriktade och glada människor som jobbar i affär ..-)

Det låter härligt där du bor.
Bara det inte är för mycket granskog så ....., jag vill verkligen ha ostkupehimmel runt om mig!

Anonym sa...

Jag håller med dej Elisabet. Vansinne är det. Vi köper inga julklappar i vår familj i år. Skönt Jag tycker om att ge små gåvor då och då istället.
Det viktigaste är väl att man ger av sej själv. Alltid.