onsdag 3 december 2008

Rötter ...



Underbara, underbara Smulan har, utan att jag har bett om det, tagit fram följande uppgifter om min mammas morfar och mormors hus i Sunnansjö, ja, som jag har förstått det var det inte riktigt deras, det var denne morfars svärföräldrars hus.



Mammas morfar var folkskollärare och hette Per-Olof Hansson.
Han var alltså, om jag förstår det här rätt, måg till Per Erik Westerlund, mannen på den översta raden i familjeuppräknandet här under.

Denne Per Erik och hans fru hade således elva barn, varav en blev mormor till min mamma.


Kvinnan i vit blus längst nere till höger, är alltså P-O Hanssons fru, min mammas mormor, Vilhelmina Charlotta.
Männen längst uppe till vänster, är bröder till min morfar och kvinnan längst till vänster med mittbena, är en av deras systrar.
Man märker skillnaden.
Westerlundarna är mörkare i skinnet.

O
bservera i vilken tät takt barnen kom: 1869, -71, -75, -77, -78, -80, -82, -84, -85, -87 och 1890.

Det är inte direkt svårt att tänka sig hur sliten mamman torde ha varit.

Personer i hushållet:

Fam nr:
1

Per Erik Westerlund f. 1845 i Wilhelmina, Bonde
Fredrika Charlotta Johansdotter f. 1845 i Wilhelmina
Per Johan f. 1869 i Wilhelmina
Erik August f. 1874 i Wilhelmina
Kristina Johanna f. 1875 i Wilhelmina
Katarina Alexandra f. 1877 i Wilhelmina
Anders Gustaf f. 1878 i Wilhelmina
Karl Robert f. 1880 i Wilhelmina
Tilda Maria f. 1882 i Wilhelmina
Nils Olof f. 1884 i Wilhelmina
Sofia Lovisa f. 1885 i Wilhelmina
Ida Josefina f. 1887 i Wilhelmina
Olga Elisabet f. 1890 i Wilhelmina

Fam nr: 2

Per Olof Hansson f. 1867 i Wilhelmina
(mammas morfar och hans fru).

Wilhelmina Charlotta Westerlund f. 1871 i Wilhelmina
Jenny Charlotta Julietta f. 1890 i Wilhelmina
(Han måtte ha gift om sig, alltså ...?)
Nej, Jenny Charlotta Julietta, f.1890, var en syster till min mormor.

Fam nr:
3
Anna Fredrika Eriksdotter f. 1872 i Wilhelmina, Piga

Fam nr:
4
Stina Lisa Danielsdotter f. 1855 i Wilhelmina, Piga

Fam nr:
5
Karl Jonas Anundsson f. 1865 i Wilhelmina, Dräng



Och utan denne Per-Olof Hansson och hans hustru ...., ingen mamma Ann-Gerd .., och ingen liten bloggmadame med blonda lockar.

Stort, stort tack till dig Smulan!

Jag har inte ord nog för hur tacksam jag är!

17 kommentarer:

em sa...

Spännande! Levde alla elva barnen till vuxen ålder?
Min mamma och jag talade i morse om hennes mormor som födde tio barn men bara två överlevde henne. Och varje gång orkade hon säga: "Herren gav och herren tog, välsignat varde Hans namn".
Det var hårda bud!
Margaretha

Elisabet. sa...

em: ingen aning; jag fick den posten om dom här människorna ikväll, från en bloggmadame - Smulan -.

Helt fantastiskt!

Sven Teglund sa...

Vad häftigt! Det ger ju enorma perspektiv på ens eget liv, när man får se förfäderna och förmödrarna på svartvita bilder från förr. Tänk det där huset, hur många barn som växt upp där.

Och alla dessa namn. Varje namn - en berättelse.

Anita sa...

Elisabet! Jenny Charlotta Julietta f 1890 var en dotter (ej hustru) till paret P O Hansson och Wilhelmina Charlotta Westerlund.

I folkräkningen 1900 (tyvärr endast en abonnemangstjänst)finns ytterligare två barn i familjen:
Nestor Andreas f 1893 och
Anna Fransiska Elisabet f 1899.
Familjen bor då i Sunnansjö, Vilhelmina.

Det är bara roligt att få hjälpa till Elisabet!
Smulan

Anita sa...

Tillägg: I 1890 års folkräkning bor familjerna i Dikanäs, Vilhelmina, men i folkräkningen 1900 står att P O Hansson och hans familj bor i Sunnansjö Vilhelmina.

Så huset på kortet från Sunnansjö är nog troligtvis din mormors hem..

Det Mörka Hotet sa...

Virriga människor säger till mig att jag borde skriva en bok men det är ju du, Elisabet, som har kunnandet och språket!

Hoppas du sparar dessa intressanta blogginlägg till bland annat dina barn och barnbarn.

Elisabet. sa...

Smulan: nu börjar det gå runt här ..-)

Nestor är en bror till min mormor .., mamma pratade ofta om morbror Nestor!
Anna Fransiska Elisabet,allmänt kallad Betty, åååå, det är min mormor!
Och Jenny är en dotter. Dom var fem syskon, tror jag.
Fantastiskt, hur det klarnar!

Elisabet. sa...

Jo, min mormor växte upp i Sunnansjö, men jag undrar jag var denne P-O var lärare, om det var i Dikanäs .., jo, det var det .,. för mamma berättade att hon och kusinen Arline brukade få följa honom till skolan och sitta gömda under katedern, mellans hans långa ben .., och det var i Dikanäs.

Elisabet. sa...

dmh: ja, jag ska stå i kön utanför bokhandeln och köpa din bok, Samuel!!

Anita sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anita sa...

Det blev fel namn i mitt förra inlägg, så jag raderade det..

Elisabet, troligtvis är de två övriga syskonen födda efter 1900 - och där finns inga folkräkningar tillgängliga. Ännu.. Men det finns ju andra sätt att ta reda på det! Får återkomma om det.

Som jag skrev så bodde din mormors föräldrar i Dikanäs. Din mors föräldrar (Hansson) bodde också där 1890, men flyttade senare till Sunnansjö enligt 1900 års folkräkning.

Elisabet. sa...

Men .. jag får det inte att stämma, för mormor och morfar bodde ju i röda huset i Dikanäs så länge jag kan minnas från album ...? Jag får nog kolla med moster Lisbet i Vilhelmina.

Det är inte underligt att vi är lite som vi är i den här släkten på mammas sida, för det är en förfärlig inavel ..-)

Anita sa...

Elisabet! När det gäller huset i Sunnansjö har jag ju bara dina uppgifter att gå på. Men i folkräkningen 1900 så står Sunnansjö som bostadsort för familjen P O Hansson.

Av en forskarvän har jag fått följande kompletteringar om familjen P O Hansson:

Hansson Per Olof Småskollärare
f 1867 14/4
G 1890 30/3 i Wilhelmina med
Westerlund Wilhelmina Charlotta
f 1871 6/5

1. Jenny Charlotta Julietta f 1890 25/12
2. Nestor Andreas f 1893 14/2
3. Anna Fransiska Elisabet f 1899 4/4
4. Hanna Ingeborg f 1901 3/3
5. Gerda Maria Evelina f 1904 12/2
6. Agda Wilhelmina f 1906 28/9 d 1906 28/9
7. Fanny Kristina f 1911 8/10

Tydligen blev det sju barn sammanlagt i familjen Hansson. Fast någon/några av dem kan ju ha dött som unga förstås..

Krya på dig! Smulan

Elisabet. sa...

smulan: I LOVE YOU!!!!!!!!!!!

Elisabet. sa...

smulan: "moster Hanna" .. herremin, jag tror att hon var gift med mammas "farbror August" som jag hade på bild häromdagen, men nu går det runt i huvudet på mig ..-))

Anita sa...

:)

Anita sa...

Elisabet!
Jag ser att jag glömde skicka dig länken till din "moster Hannas" egen berättelse om sin barndom!
http://www.lsbf.vilhelmina.com/hanna%20westerlund,%20dikan%C3%A4s.htm

Hälsningar Smulan