torsdag 7 maj 2009

"Åt å fram ..."



.... så ser mitt liv ut just nu.

"Åt å fram" från sydöstra Skåne till nordvästra Halland.

I morgon arbete från halv åtta till fem och så sexnollåttatåget till Malmö och byte och framme vid niotiden.

En helt ledig helg väntar.

Och Håkan Nessers tjocka kriminalroman.

Och lördagmorgon med äggröra och stekt bacon, så där som accompanjemang till Ring så spelar vi.

Det blir nog bra.

(En klicka-på-bild, tror jag bestämt. Från där jag tog bilden, är det kanske 10 minuters promenad, max, till pensionatet.)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir nog bra! Med Hallandet menar jag. Men ett fasligt farande...
"Åt å fram" det låter lite som min mormor sa, min mormor som bodde i Oravais - tvärs över viken till Malå. Säkert därför uttrycken liknar varandra.

*P* sa...

Som en liten skottspole far du fram och tillbaka mellan rapssoliga fält!

Underbart att få följa dig på resan.

Elisabet. sa...

Marskatten: oj, då var hon väl från Österbotten!

Jo, det är ett praktiskt uttryck. Man kan även fara åt-å-fram med skurkäppen och man kan "tvärfara åt och fram till affärn" eller dra barnvagnen åt-å-fram så där så den skrikande babyn somnar.

När jag kom hem ikväll hörde jag en ung man som pratade väldigt bred skånska, säkert nån ystadvariant ,. och han sa uteslutande d om alla t:n.

Han hade gådd ud.

T.ex.

Elisabet. sa...

*P*: ja, jag borde väl få rabatt snart av Skånetrafiken ..-)

(Men nu ska PV få sponsra lite. Har jag bestämt. Själv.)

Anonym sa...

Jodå Österbotten är det, där jag tillbringade alla mina barndomssomrar.
Oravais det var hemma för mig, hos mormor som hade en liten etta med jätte-klädkammare, lider och utedass 40 trappsteg upp.
Det var tider det.
Nåo haru vari na fejt å bussi - kunde hon säga om någon gått upp i vikt eller så...

Bert sa...

Njae... Det där går inte jag på.

Men nog är det rysligt mycket Halland kvar, när du stiger av i SYD- eller möjligen MELLANvästra Halland.

Mellanvästra. Nytt och bra ord. Kom ihåg vem som skapade det! ;)

Prettomorsan sa...

Låter härligt!
Och underbar bild.

Hjortron sa...

Vilken underbar bild! Tänk, att få se havet ...
Roligt att läsa om då du far "hittna och dittna" ...
Ha en SKÖN helg utan hosta!
/

Bettankax sa...

jaaae du auger hid å did, vicka ing å vicka ud :)