torsdag 7 maj 2009

Ojdå .....


Pelle. Mätt och belåten. Jo, jo.

På golvet ute på den inbyggda altanen, upptäcker jag massor av små hårtussar.

"Men hjälp, vad Pelle lossar hår!" säger jag förskräckt.

Och så kollar vi lite mer noga.

Eller pensionatsvärden kollar.

"Det här är inte katthår .., det är päls från en kanin ...", säger han saktmodigt.

Från en kanin?

Och jag tittar strängt på Pelle.

Jaha.

Nu förstår jag .., det är kanske därför han har sårskorpor i nacken och på huvudet.

Han har varit i slagsmål.

Och kanske ätit upp en liten söt kanin?

Hmmmmm ..

26 kommentarer:

S o F sa...

På tal om nåt helt annat... ;)

Jag skrattade så gott åt din kommentar hos mig angående EU-valet och det där om att rösta på nån som man tycker är sympatisk.
Precis det där har vi pratat om också, maken och jag.
Att man blir så påverkad av just personen och nästan kan glömma bort politiken som personen representerar. :)

Tyvärr blir det ju då åt motsatt håll också. Att om man sympatiserar med ett visst partis (eller flera) politik och dess partiledare inte är speciellt sympatisk, så spelar det också roll.

Man får verkligen stålsätta sig om man inte ska bli påverkad åt något håll utan bara lyckas se till det politiska innehållet.
Jag tror det är väldigt få som verkligen klarar av att vara helt opåverkade till 100%.

Men det är nog bra att vara medveten om de här sakerna, tror jag.

PS. Skräckblandad förtjusning skulle jag vilja kalla inlägget/mötet med hästarna. DS

Ha det gott!

Monet sa...

Har den snälle Pelle förvandlats till rovdjur?

Har inte hört talas om att katter äter kaniner faktiskt?? Kan det inte vara en annan katts hår, en med annan sorts päls? Låter troligare med kattslagsmål med tanke på skadorna också.

Fast vad vet man, kaniner kanske också biter ifrån?

Tankevågor sa...

Monet - Jag tror också att det är ett kattsagsmål som ägt rum precis som Monet skriver.

Elisabet. sa...

S o F: ,-)

Ja, men jag påverkas nåt otroligt av hur personerna verkar.

Egentligen tycker jag att det är logiskt.

Om deras partiprogram för övrigt är okej, men sen tycker man att företrädarna för dom här åsikterna är direkt osympatiska, näää, då blir det svårt för mig att lägga min röst på dem.

Samma hemma i Malå.

I en liten kommun där man nästan-känner alla politiker, där blir det ju nästan helt och hållet personval.

Elisabet. sa...

Monet: du skulle bara veta så många kaniner som mött Döden p.g.a. våra katter, ja, när jag bodde på landet! Katter tar även små harpaltar och fasaner, om dom inte är alltför stora. Och ekorrar!

Jag pratade nyss med LindaLotta; jodå, deras Selma kom hemdragande med en harunge som lindalottas granne fick ta död på.

Hos oss låg det kaniner med avbitna huvuden i tvättstugan .., där katterna gick ut och in genom kattluckan!

Och jag är lika säker som pv på att det var kaninhår.

huga.

Elisabet. sa...

Monet och Londongirl: och kaniner GÖR motstånd. En av våra katter hade en våldsam fajt med en kanin .., som rev och sparkade .., tills vi kom och räddade den undan Döden.

ab sa...

Han kan mycket väl ha käkat upp en hare, din Pelle (fast det låter ju som om haren kanske vann den här gången?)

Mina katter i Kårsta tog både harar och skator. Man kunde hitta ett harben på förstutrappen. Antingen var det allt som var kvar av haren (jag hade många katter) eller också var det min andel av bytet.

Elisabet. sa...

Annika: jag tror också att djuret klarade sig, annars brukar resterna ligga kvar.
Bakdelen, mest.

Men nu hade Pelle spytt också .., så kanske ändå ...?

Elisabet. sa...

Ps. Panter berättade att någon av deras katter tar MINKAR och ORM!! dS.

Tankevågor sa...

När jag var liten tog mina katter faktiskt ekorrar också. Så nog är de jägare våra kattvänner alltid!

Elisabet. sa...

londongirl: det är ingen direkt trevlig sida det där hos katterna .. men det är ju också det som gör att man tycker om dem .., att dom är så ..., oförstörda, på nåt vis.

Dom gör som dom vill.

Har ursprungsdjuret inom sig.

Anitha sa...

Med tanke på Pelles aktningsvärda ålder... om han lyckats fånga en kanin, GRATTIS!!!!

Blir nåt att skryta med inför de yngre kattkompisarna ;-)

Bert sa...

Låt honom leva på vatten och bröd resten av dagen. Äta små kaniner.... !

Å andra sidan har han följt sin instinkt.

Evas blogg sa...

Sicken stila han har grabben! Men små söta kaniner - attans på dig Pelle!

Elisabet. sa...

Anitha: jag ska genast hälsa från dig, men han verkar nog mallig som det är ..-)

Bert: ja, det är ett elände!

Eva: jag har nu skrivit ut en lista och visat honom.
Han får ta möss och råttor.
Inga rödhakar. Inga starar eller små sädesärlor, ja, helst inga fåglar alls.

Han får på inga villkor fånga kaniner, harpaltar, rävungar eller något annat sött.

Orm?

Det skulle PV, som har ormfobi, nog gilla, förutsatt att Pelle inte bär in bytet i hallen ..(hahaha .. jag ser allt framför mig ...).

Anitha sa...

Sen kan man ju fråga sig varför en katt är duktig när han fångar en råtta men är ett hemskt odjur om han tar en fågel, kanin eller ekorre????
Hur ska katten veta skillnaden? I hans ögon är det bara jaktbyten.

Elisabet. sa...

Anitha: nej, det är självklart att den inte förstår det .., en kanin kanske är ännu roligare att fånga än en mus?

Anonym sa...

jamen Anitha, har han nu fått en utskriven lista på tillåtet resp otillåtet kan det väl inte vara så himla svårt. Vi får ju förutsätta att kattskrället inte är dum.
PV

Mian sa...

Ojjsan...

Jag vill minnas att den gode pElle pratat en hel del om små (smaskiga) rödhakar här på bloggen. Han har alltså uppgraderat till harpaltar nu, det var värst.
Magen ser dock gosig ut, oavsett det innehållet.

Anitha sa...

Nej, Pelle är säkert inte dum. Han har sett er lista och sitter nu och skrattar över hur dumma människor är.

Hur kan de bara tro att en katt ska nöja sig med uppkokt, djupfryst (gammal) torsk, eller - hemska tanke - kattmat från burk som är färgad,sockrad och med alla konstiga tillsatser, när det springer färskt, varmt kött mitt framför nosen på honom ;-). Om det sen är mus, fågel eller kanin spelar väl ingen roll?

Kanske kanin är godare än mus?

Lisette sa...

Ha ha! Jag tycker trots alla rödhakar och små gulliga ekorrar eller vad det nu var, att Pelle är en häftig kille! Kan jag få låna honom i vinter? Vi har nämligen att välja mellan att sluta mata fåglarna på vintern eller att med alla till buds stående medel försöka ta död på de råttor som äter upp maten för de små gulliga fåglarna.Jag lovar att fjäska ordentligt för Pelle och Alice har lovat att sköta sig.

Elisabet. sa...

Anitha: fast fisken gillar han SKARPT ..-)

Lisette: tyvärr visar han inga som helst tendenser till att vilja spisa mus eller råtta ..-((

Lisette sa...

Verkligen synd! Jag hade redan börjat hoppas! Hoppas att hostan är på väg bort.

Lisette sa...

Verkligen synd! Jag hade redan börjat hoppas! Hoppas att hostan är på väg bort.

Lisette sa...

Två ggr????? Men OK Hoppas att hostan är på väg bort. Tredje gången gillt. Så ska det väl ta!

Elisabet. sa...

Lisette: på landet hade vi katter som stod intill diskbänksskåpet där det pep av små möss .., inte ett dugg brydde dom sig.

Kattorna, alltså.