lördag 9 maj 2009

Pensionatspyssel ...


Nej, det ska inte vara öppet in mot altanen, men dit har han inte hunnit än.
Och bänkarna blir i två olika höjder, så blir det lite liv på det hela.

Så här är det.

När pensionatsvärden fyllde 50 för ett par år sedan, då byggde han en stor "dansbana" framför huset .., eller, den sitter förstås ihop med själva huset .., och där skuttade ett sjuttital gäster omkring och så småningom förvandlades dansbanan till en altan med utemöbler i plast, så där som man brukar ha det.

Men så fick pensionatet besök av en bloggmadame.

"Att du inte gör ett staket som ramar in altanen ...?" säger hon en dag när det är fika där ute i solskenet.

Och så diskuteras det hur ett eventuellt staket skulle kunna se ut.

En kväll ringer pensionatsvärden och säger att nu har han ett förslag och så berättar han.

"Nää, aldrig i livet! Det blir ju som ett häststaket, ett sånt som dom har till hästar i hagen .., nä, aldrig!" säger bloggmadamen, hon som inte har lärt sig att man kan linda in åsikter lite.

Då blir det nytänk.

"Man kanske skulle kunna ha krukor bara .., stora krukor ? Eller nån slags bänkar som man inte ser benen på ...?" föreslår den där sturska madamen.

Mera tänk.

Och så en kväll ringer pensionatsvärden och säger att ja, men nu har han en idé och så berättar han.

Det låter jättebra!

Resultat blir en total kompromiss och nu är han i full fart med att bygga där ute och han är såååå glad över sin "maskinpark", nyss kom han upp och bad mig komma ut och titta på hans "handöverfräs" och det gjorde jag förstås .., och jag stod där och sa .."men åååå, den är ju JÄTTEFIN!"

Det är sånt man ska säga när män visar sina maskiner.

Sedan satte jag den gulemaljerade byttan som jag planterat blommor i .., den fick provstå på en av bänkarna och åååå, det kommer att bli hur fint som helst!

Förra helgen planterade vi humle, stockrosor och kaprifol.

Nu ska ännu mera komma på plats!

Och nu blir det kaffe med nybakad mjuk pepparkaka.

Kom alla vänner och sitt där ute med oss!

8 kommentarer:

S o F sa...

Tänk va mysigt - där hade jag gärna suttit med er två och resonerat över byggeriet.

(jag har fikat ensam nere på stan idag på ett nyrenoverat café som hade blivit sååå fint, medans maken var i väg och kollade o fotade en bilutställning - satt utomhus trots vind o stora moln, men det var ändå härligt)

Ha det riktigt gott där nere i Halland och lycka till med fortsatt byggande!

Love, literature and gardening sa...

Först läste jag om allt myset på altanen och sen läste jag om njurstenseländet och det är jag glad för!
Senaste njurstensanfallet hade jag 1982 typ på ett supersunkigt hotell i Paris med äckeltoa en trappa ner. Må det aldrig ske igen säger jag bara.
Diagnosen brukar man kunna ställa på att den smärtfyllde inte kan sitta still utan "klättrar på väggarna" - i motsats till andra smärtor där man ofta hittar en kroppsställning där det gör mindre ont.

Njut altanen och carpe diem och allt det där! kramar

Ellis sa...

Å så härligt, jag kommer bums! =)

Drömma går ju...
I verkligheten ska jag också ut i trädgården och leka Duktig. Blä.
Funderar på att hyra ut gården till nån som inte har en och som vill greja... :-D

Men efteråt ska det i alla fall bli rabarberpaj, för jag ser här från mitt fönster att det finns stora nog nu. Gött!

*P* sa...

"Nu har hon hittat hem" är det första jag tänker när jag läser. Sen har jag i och för sig en känsla av att du "boar in dig" och trivs där du är.

Underbart låter det iallafall!

Evas blogg sa...

Jag skulle gärna komma över! Låter som ett intressant projekt. Kan du inte visa konstruktionen i bilder. Vi funderar ju också på vår altan.

desiree sa...

Å, kaffe och pepparkaka! Då kommer jag direkt.

Mian sa...

Fina maskiner han har, PV!
Det verkar bli en jättemysig plats när det är färdigsnickrat och då du fått dit en massa blommor. Jag kommer gärna och fikar.

Elisabet. sa...

Alla raringar: ja, visst blir det fint!

Ni ska alla minsann få smaka, på Bettans goda pepparkaka.

Såg ni rimmet ....?