onsdag 8 juli 2009

Efter några timmar på stranden ...



Ja, jag vet att det är mindre hälsosamt att ligga där med ansiktet vänt mot Moder Sol.

Men jag gör det ändå.

Jag tycker att det är så himla skönt.

Tre dopp i havet blir det.

Tre dyk under ytan.

Kallt vatten mot pannan.

Sedan prat med Sparbankskvinnan som en gång gav mig ett lån.

Hon som nu kommer upp ur vattnet och drar med händerna över höfterna och jag tänker på när
jag var nyskild och rotfyllningarna stod som spön i backen och nu - som var då - satt jag mitt emot henne i det lilla bankrummet och när hon meddelade att det var okej, att lånet var beviljat, rann tårarna nerför mina kinder.

Trots att jag var i totalt underläge, bemötte hon mig med sådan respekt.

Alltid när jag möter henne fylls jag av värme.

Så vi pratar lite.

Mest om hennes nya liv som pensionär.

Hon berättar att hon idag har gjort stuvning på blomkål.

Och så cyklar hon hemåt och jag tar ännu ett dopp.

En slags förunderlig lycka är det.

Faktiskt.

(Och nä, jag har inte klippt mig, bara satt upp håret, som vanligt, men med ett dåligt spänne som gör att håret kasar ner. Tänk, att det kan vara sån skillnad på spännen och spännen.)

18 kommentarer:

Ellis sa...

Du är så fin!

Så härlig din dag låter!
Här har Det Stora Ovädret just nått oss och det regnar så jag funderar på att gå ut i snickarbo'n och börja spika på en ark.

Elisabet. sa...

Ellis: rätt kommentar! jag skickar femtio kronor som utlovat ,.-)

JULIEK sa...

Ljuvligt.....man skal njuta av sina fri dagar. Snart knakkar jag på fønsteret : )

Ellis sa...

Hahahaha! ;-)

Elisabet. sa...

Julie K: å, det ska bli sååå roligt!

JULIEK sa...

Nå har jeg ett fønster på denne bloggen

julieksinfotoblogg.blogspot.com/

det er i nærheten av der jag bor nu : )

Anonym sa...

Kolla vad jag har hittat om Ystad...!

http://boiystad.nu/boiystad.nsf/docsbycodename/movie

Spännade och vackert...

/gunnar i vaplan/

Bloggblad sa...

Underbart! Och lika söt som alltid är du. Precis dig lik från ett foto från min första bloggsommar.

bettankax sa...

Du är så himla fin! Och brun o grann! :) (för någon sekund trodde jag du klippt dig) KRAM

Elisabet. sa...

Bloggblad och bettankax: skicka era kontonummer! Ni har svarat precis rätt! ,-)

Evas blogg sa...

Du är JÄTTESÖT!!!!!

Anonym sa...

Jag håller med de övriga inläggen, du ser så bra ut. Du ser bara yngre och yngre ut för vart år som går. /Agnetha

Elisabet. sa...

Eva och Agnetha: ja, maila bara kontonumren .., ni har förstått precis!

-)

Elisabet. sa...

AGnetha: frågan är om du rentav inte får två inbetalningar ,.-)

Evas blogg sa...

Nä får hon två?!

Elisabet. sa...

Eva: ja, men du förstår ju .., hon drog på nåt så hemskt .., det är nästan värt en extra dusör .-)

Anonym sa...

Jag tycker också att du är väldigt söt.
PV, inblåst i Lerkil.

Elisabet. sa...

PV: ja, jag förstår att du vill ha betalat lite på ditt lån till mig.
Det kommer ,.-)