söndag 27 december 2009

Mera förmiddag ..



... och pElle .., han bara trampar och trampar.

9 kommentarer:

qi sa...

Ja, herregud, pElle han får ju jobba för två nu när lill-sigge är så trött efter alla helger och allt busande... Vilket visar att gammal är äldst! :-)

Elisabet. sa...

qi: det är så härligt med pElle .., han har blivit som ung på nytt och springer här och leker med små papperstussar och har sig .-))

Men trött blir han.
Förstås.

Mian sa...

Ha ha. Han trampar i takt, pElle!
Varför gör katter så där, försöker dom trampa fram mjölk eller?

Elisabet. sa...

Mian: så gör ju alla kattungar på mammans mage .., det kanske är nånting nedärvt, det tror jag ...?

Jaså, i t a k t ..., det har jag inte sett .. nu måste jag kolla igen .-)

Rexxie sa...

Trampandet är en kvarleva från när pElle var liten; kattungarna trampar på mammans mage för att stimulera mjölktillförseln.

Hittade en trevlig förklaring:

När ägaren sätter sig ner och verkar avslappnad, ger detta en signal till katten:”Jag är din mamma som ligger ner och är redo att mata dig”.

Katten hoppar upp i knät, lägger sig till rätta och börjar trampa. För katten är detta ett varmt, kärt moment. Att flytta på den eller att köra bort den är för katten helt obegripligt. En god mor skulle aldrig uppföra sig så.

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, det är det jag förstod .., jag har sett det när kattungarna vill ha mat av mamma katt .-)

Ingela sa...

Jo jag tänkte också att nu har pElle gått i barndom...

Men det är ju som Rexxie skriver; så gör alla katter när de visar tillgivenhet och vill bli ompysslade.

Cecilia N sa...

Han dansar inte regndansen, han dansar mjölkdansen.

Men innan jag hamnade i båset så tänkte jag mest på att han dansade.

Elisabet. sa...

cecilia n och ingela: så här har pElle gjort i hela sitt liv ., ja, när han kommer i närheten av matte, vill säga .-)