fredag 11 december 2009

Och så var det rehabdags ...


Efter knäböjet och nästan hemma, svänger man vänster.
På skylten står det: "Naturreservat".
Fortsätter man rakt fram, kommer man till Falkenberg.
Om jag inte missminner mig, är detta gamla E6:an?

Egentligen vet jag ingen människa som är mer enjängd än pensionatsvärden.

Som nummer två, eller möjligen på delad förstaplats, kommer i alla fall bombsäkert bloggmadamen.

Ty i vanliga fall tar jag alltid vägen ner till havet - alltid samma väg -, men idag slår jag på stort, ja, jag tänker att det gäller att vara f l e x i b e l ..., så jag svänger vänster från pensionatet .., och så vänster igen när jag har passerat postlådorna.

Då kommer man uppför en brant backe.

På vänster sida upptäcker jag en knallrosa skåpbil och jag frågar mannen som har blåkläder och tydligen ägnar sig åt renovering, om vägen fortsätter eller om det är stopp där uppe på krönet?

Det vet han inte, men han har sett andra som promenerar förbi, så kanske ändå ..?

Att gå uppför med kryckor är inga som helst problem.

Det är värre i nerförslut.

Åååå, så det draaaaaaar och sliiiiiter i senan bakom knäet och jag stannar till och gör knäböj och alldeles övertygad är jag att om någon ser mig, så tror dom att jag är våldsamt kissnödig och gör allt för att försöka undvika en olycka.

Efter ett par hundra meter kanske, svänger man vänster igen.



Det här huset är det första man ser, det ligger på höger sida.

Inte för mitt liv begriper jag hur man i en sådan lantlig miljö slår till och bygger Dallashus.

Jag tycker att det är a n s k r ä m l i g t.

Och inte en enda buske .., inte ett fruktträd i sikte!

Utanför huset finns en till-salu-skylt och här rör det sig om miljoner.

På mäklarsidan har vi tittat in och sett hur det ser ut.

Vill jag ha det?

Icke, sa Nicke.



Nästa hus är också relativt nybyggt.



Men så kommer småhusen .., dom som ligger mitt emot pensionatet.

Här blir det mer naturell stil och jag tycker att det passar in så oändligt mycket bättre.

Till vänster om pensionatet finns ett vitkalkat hus, mer som en länga, alldeles oerhört vackert är det.

Vid pilen skymtar segelbåten utan namn.



Alldeles mitt emot pensionatet ligger det lilla röda huset.

Just när jag kommer dit - då är jag förbi av trötthet -, ringer telefonen.

Det är vännen "Anna-Karin i Halmstad" som hör av sig och en liten stund pratar vi om sånt som tablettabstinens, kattungar och badrumsrenovering.

Så oerhört glad blir jag för samtalet!

Och titta .., knoppar på buskarna!

9 kommentarer:

Evas blogg sa...

Nä Dallashus i den miljön, det skulle jag aldrig bygga eller köpa. Och här har det lagt sig ett tunt lager snö i natt. Jag ska gå till Konsum i eftermiddag och servera kaffe. Kyrkorådet som bjuder. Det ser jag fram emot :) Ha en fortsatt fin dag.

Elisabet. sa...

Åååå, det är alltså idag det! Lycka till Eva! Du kommer att göra succé och hade jag bott i Jämtland, hade jag nog gjort mig ett litet ärende till Konsum och fått en kopp kaffe av en tjusig och trevlig madame .-)

dean sa...

enjängd? det var nåt nytt. jag tolkar att det betyder traditionsbunden och lite ensidig. stämmer det?

Elisabet. sa...

dean: ja, mer än så .., det betyder att man är en sån som äter exakt likadan frukost i tjugofem år .-)

Ungefär.

Man kan förstås också säga att man då är traditionsbunden.

Enjängd är ett västerbottensord.

Om man kommer från Norsjöhållet, då säger man "einjängd".

Evas blogg sa...

Tack ska du ha!! Ja tänk så trevligt det hade varit att få en pratstund med dig :)

Rexxie sa...

Jag skulle gissa på att enjängd är en avlöpare till en-gängad, dvs något som går åt samma håll, i samma gamla gängor osv.

Det är i alla fall härligt att "gamla" ord (som kalasbyxor) och provinsiella ord används!

Elisabet. sa...

rexxie: SJÄLVKLART! Att jag inte har tänkt på det!

Cecilia N sa...

Kan one-track-minded gå in under enjängdsbegreppet också?

Rexxie sa...

Darling E: Du har antagligen inte tänkt på det för att du har ett intressant och spännande liv :-)

Cecilia: Njae, jag är tveksam. Urban Dictionary definierar one-track minded så här a mind obsessed with a single thought or perspective, och jag uppfattar inte riktigt en enjängd person som särskilt fixerad vid en viss idé/tanke, utan det är mer en gammal vana som sitter i. Jag kan ha fel dock!