lördag 17 april 2010

Besök i Åbergs Trädgård ....


Varma, goa Lena.

Kommer ni ihåg att jag igår berättade att jag ska göra ett collage av ystadbilder innan jag för gott susar iväg till landet Halland?

Att jag ska fotografera människor som har betytt alldeles särskilt mycket under mina sjutton år här i stan?

Det kommer ni ihåg?

Lena Dramaeus - Åberg, hon är i alla fall en sån människa och det är henne ni ser på bilden här ovanför.

Tillsammans med maken Kjell driver hon Åbergs Trädgård och det ska jag säga er, att det är som Edens lustgård!

Om man förväntar sig en plantskola med snörräta rader och inte ett ogräs, då ska man nog åka någon annanstans, men om man vill få i sig en stor dos med k ä n s l a ..., och liksom få ta del av Kjell och Lenas alldeles uppenbara kärlek till sitt arbete, då .., då ska man absolut åka dit.

Lena handlade ofta i lilla kvartersbutiken (där jag arbetade i 13 år ..) och det var kanske där jag lärde känna henne.

Hon är varm och härlig och när jag tänker på henne, då tänker jag: här är en stark kvinna.



Oxe.
Storasyster.
Har bland annat arbetat som journalist på Sydsvenskan och hos radio Kristianstad.
Född i Kristianstad, men har tappat bort skånskan nästan helt.



Vänster tumme upp.

Förr om åren var Åbergs Trädgård just en trädgård/plantskola.
Nu finns där ett café med de allra ljufvligaste bakverk.



På borden ligger trädgårdstidningar och Kjells egen bok med odlingstips och matrecept.



Och Lena har illustrerat.



En gästbok finns i caféet också.
"Kjell är cool ...", har någon skrivit.
Absolut!
Det är Lena också.



Nästan genast när vi kommer dit, stöter vi på Kjell.
Vad är han ..., tredje eller fjärde generationen trädgårdsmästare?
Rödlätt .., fräknig .., bär ofta en sliten läderhatt.



Och Kjell berättar om när han åkte taxi i Stockholm - på väg till trädgårdsmässan i Älvsjö - och taxichauffören från Iran, han frågade vad Kjell sysslade med .., jaså, eget företag ...?

Och så tittade han på den Egna Företagarens händer och sa att detta var ju omöjligt .., "du har ju arbetarhänder!"



I Halmstad kostar Brudspireabuskar 180 kronor styck på en plantskola i Haverdal.
Hos Plantagen i Halmstad kostar samma buskar 129 kronor styck.
På Åbergs Trädgård betalar vi 65 kronor styck för spireabuskarna.
Vi köper åtta stycken.



Betalar gör vi i ett av växthusen där Kjell sitter och skolar om tomatplantor.



Alldeles totalt glömmer jag bort mig och filmar med för fin kvalitet.
Alltså får jag klippa bort mer än hälften av lilla filmen.
Detta är vad som blev kvar.



Här sitter han, Kjell.
Vi pratar om Halmstad och ännu mera Halmstad och om bordtennis och allt möjligt.



Sättlök i massor finns i ett stort keramikfat.

4 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Det stället har jag kvar att besöka. Jag längtar redan dit!

Love, literature and gardening sa...

Jag tror att det där är ett par människor som hamnat alldeles rätt i livet!

annannan sa...

Det där med rätt i livet är precis vad jag tänker varje gång jag är där. Å ena sidan blir jag så lycklig och lugn varje gång jag ser och hör Kjell Åberg. Å andra sidan gör det lite lite ont i mig för det påminner mig om omöjligheten att få ihop alla bitarna i mitt liv. Kanske en dag.

Elisabet. sa...

Ruta Ett: du kommer att tycka om det!

Love, literature ..: precis!!

annannan: ja, jag tänkte igår .. att den mannen har det bästa av det skånska inom sig. Det där jordnära .., lugna .., ingen som sätter sig på honom. Och vänlig.