söndag 11 april 2010

Rena röjarfesten ....



... blir det i Gunvors sommarhus.

Det som varit hennes och Vikings i hela fyrtioåtta år.

Och tänk, att jag är nästan övertygad att under de fyrtioåtta åren har inget - förutom rena sopor - slängts!

Allt är omsorgsfullt paketerat och ligger i prydliga lådor.

I en hittar vi eleganta skor från 60-talet!

Och där är lönebesked och garantisedlar och där är julkort från 1961 och i en plastpåse ligger vykort från äldste sonen som då gjorde sin värnplikt på sjön och åkte jorden runt.

Från Brasilien skriver han om 33-gradig värme och att han och en kamrat hyrt en segelbåt under ledigheten.


"Jag vågar inte komma hem och visa hur mycket jag har i släpen, Lena kommer inte att bli glad ....!" säger den äldste.

Det mesta i prylväg delas upp i tre högar och så dras det lott.

Om man vill får man förstås byta till sig om det är nånting man väldigt gärna vill ha.

Tommy, den äldste, deppar lite .., för ingen vill byta till sig nånting från hans hög.

"Men titta, du har ju fått jättefina små skulpturer, det kanske är Döderhultarn och då du ...", säger jag som för att trösta och då blir det annat ljud i skällan.

På eftermiddagen är det mesta tömt och sorterat och det har skjutsats till sopsorteringen och alla tre bröderna är helt eniga om att dom hädanefter inte ska dra på sig fler prylar i sina hem.

Det är vad dom säger.

Men alla tre åker hemåt med bilar till brädden fyllda med just .., mera prylar!

Jo, jo.

5 kommentarer:

cruella sa...

Skorna! Skorna!

Turtlan sa...

Ja det är inte lätt slänga saker som kommer från ett så speciellt ställe!

Man undrar vad man ska ha alla prylar till men ändå då spar man.

Jag var ju med och röjde ur M:s pappas lägenhet. DÄR fanns det prylar!!!

Turtlan

Bloggblad sa...

Jag hade nog lite tur i alla fall med alla mina föräldrars flyttningar... Prylar fanns det, men inte så många gamla saker att ta ställning till.

Bloggblad sa...

P.S. Min svärmor dog samma dag som flyttlasset gick till en mindre lägenhet, hon var så pass pigg innan att hon hann rensa bort ganska mycket. (Synd att hon inte ens hann få se lägenheten.)

Elisabet. sa...

cruella: ja, se dom bekymrade mig inte det minsta .-))

Turtlan och Bloggblad: min mamma kom hem efter tjugo år i Sydamerika och allt hon hade med sig var en liten handväska.

Vi köpte några loppismöbler och lite kläder .., och när hon dog, röjde jag ur lägenheten på nolltid.

Då tänkte jag .., ååå, vilken frihetskänsla att inte dra på sig för mycket prylar!