tisdag 3 augusti 2010

Från början .., undrade jag ju ...



Så här är det.

Under min första tid i det gula huset på kullen, märker jag inget särskilt av den där egenheten, men så småningom ...., börjar ett mönster att skönjas.

Ungefär så här:

På morgon stiger pv upp och donar med frukost - jag plockar undan och diskar - dammsuger ibland.

Han går ut och klipper gräset.
(Jag bloggar, alt. läser bloggar .., alt. tittar in på www.arbetsförmedlingen.se ..).

Klipp-klipp-klipp hörs där utifrån.

Plötsligt tystnar gräsklipparen .., nu har pensionatsvärden i stället givit sig på köksfönstret, vars karmar ska målas och detta ska ske bums!
(Igår blev det dörrkarmen mellan lilla gästrummet och hallen .., helt oplanerat!)

Gräsklippandet får vänta en stund .., förresten är halva gräsmattan fixad och klar.


pElle ligger på guldbrokadsoffan och tittar så att allt blir ordentligt gjort ..

Och medan fönsterkarmen väntar på att torka (den är behandlad med målartvätt ..), ja, då försvinner herr pv till den inglasade altanen och börjar riva loss brädor från väggen.

Så där pågår det mest hela dagen.

Det underliga är .., att han hinner liksom med och slutför det mesta.

Ja, nästan allt.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ombyte förnöjer! ellem

Elisabet. sa...

ellem: ja, det är pv:s paroll .-)

Peter sa...

En beskrivning som känns en aning bekant, vilket för tillfället också syns i min lantligt belägna boning.
På våning två står en packad kartong...i skrubben står en sopsäck med restavfall...i köket också en sådan...i vardagsrummet några packade kartonger...

Något system, eller ens minsta tanke bakom, har jag inte. Jag hoppas dock att jag likt pv ska lyckas att slutföra det jag börjat med.

Hur nu det ska gå, när jag sitter här och skriver ;)

Hälsar varm gör herr Fotograf!

Christina sa...

Vilken toppenkarl :)

Marge_II sa...

Låter väldigt bekant, det där.

Och jag är så glad över att vara tillsammans med en man som tycker om att GÖRA saker - som ser till att nånting händer.
Även om det, mellan varven, kan bli lite väl intensivt ;-)

Mian sa...

En händig man!

Elisabet. sa...

Peter: det är kaos här just nu ..,i hallen står allt som fanns i rummet som ska bli gästrum och vi snavar över kartonger och Bra Böckers lexikon i alla delar (finns väl i alla hem i Sverige .-) ...!

Christina, Marge och Mian: ja, en händig man, men FRAMFÖR allt, en energisk man .-))

Peter sa...

Ja de där gröna böcker finns även i mitt hem, men deras öde är nu en gång för alla bestämt.
Så snart jag klickat på knappen för publicera ska de bäras ut i min bil, för vidare färd till återvinningsgården.

Jag minns alla födelsedagar och julaftnar, då jag med spänning öppnade det tunga paketet från mormor. Med nyfikenhetens iver bläddrade jag bland text och bilder, och lät fantasin ta mig på resor runt jordklotet.
Jag läste och samlade information, kände lycka i att få lära mig så mycket nytt och spännande...och längtade ständigt till nästa högtidsstund.

I dag är tiden annan, och de gröna böckerna fyller inte längre någon funktion, annat än som minne...för vilka de fysiskt är allt för tunga och platskrävande.

Varma hälsningar från herr fotograf