måndag 2 augusti 2010

I ett par timmars tid ...


"Jaaaam! Jaaaam!
Nä, jag vågar inte följa er längre .., matte och husse, kom tillbaka!"

... blir sigge nilsson borta.

Han är helt enkelt på rymmen, ja, efter den där vådligt spännande promenaden tillsammans med matte och husse och det var nånstans här, vid muren, som han beslöt sig för att vända hemåt.

Men nu är han - likt den förlorade sonen - hemma igen.

Och vi har varit till stan och veckohandlat.

I min nya roll som Husmor gäller det att vara ekonomisk och just därför har vi skrivit upp allt som ska inköpas .., å, hej och hå, man undrar hur länge detta kommer att vara ...?

Problemet är att det nästan alltid tillkommer ickeplanerade saker i kundvagnen.

Idag t.ex. nygrillade kamben .., (ja, jag var vansinnigt hungrig ....) en elektrisk tandborste .., ett paket varm korv .. (hungern igen ..., finns det något godare än en varm korv med bröd och så den där starka senapen i plastburk?) , plus diverse annat som fick inköparen på fall.

På torget i Halmstad säljs oerhört billiga grönsaker och eftersom pv skulle köpa vin på Systemet, så tänkte jag handla "lite smått och gott" från herr grönsakshandlaren intill.

Kön ringlade sig lång under plasttältet och tre mörkhåriga män (ja, jag är också mörkhårig ...) stod bakom disken och expedierade .., men något kvitto fick man inte.

"Smått och gott" .., slutade på 175 kronor.

Ojdå, kära nån.

Lägg därtill att vi på Ica Maxi upptäckte att det mesta i grönsaksväg var billigare än på torget.

Nä, alldeles enkelt är det inte att vara en Bra Husmor.

Man måste vara Ståndaktig och Aldrig Falla För Frestelser .., och det ska säga er, att är det nånting som jag ofta gör .., så är det just detta .., alldeles pladask faller jag för den lede frestaren!

Men ikväll blir det kantarellmackor och när Gösta och Sonja kommer efter fem nån gång, då vankas det marängtårta med grädde och ovanpå detta hallon/jordgubbar och röda vinbär.

Det ni.

7 kommentarer:

baratradgard sa...

Man lever bara en gång, brukar en av mina väninnor säga, när hon funderar på om hon ska kunna motstå en frestelse.

Så shoppa på så länge det handlar om goda grönsaker och grillat kött!

Amber sa...

Jag brukar säga att jag har en otroligt stark karaktär - den faller för alla frestelser! Du har nog också en stark karaktär, inget mesigt backande där, inte! :-)

Elisabet. sa...

baratradgard och amber: jag har ju beslutat mig för att strunta i dåligt samvete och bara ha det gött .-)

Linda sa...

Jag är en sån där tråkig en som aldrig impulshandlar, har jag en lista så är det bara det som kommer med mig hem.
Ibland blir jag väldigt trött på mig själv...
Jag menar, hur redig får man egentligen vara???

Elisabet. sa...

LindaLotta: jo, man får vara sån också. Det är en himla tur att det finns människor som håller sig till sin agenda .-)

Anonym sa...

Men det är ju så trevligt att handla grönsaker på torget! Känns "ursprungligt" på nåt sätt. Och om ingen handlade på torget blev ju de försäljarna arbetslösa. Så se det som en samhällelig insats! ellem

Elisabet. sa...

Ellem: men egentligen tycker jag inte att det var så trevligt .., kön var lååång och det var trångt och omöjligt att komma sig fram .., man fick rafsa åt sig det man skulle ha .., annars förlorade man sin plats i kön .-)

Och när jag handlar två kassar fyllda, skulle jag gärna vilja ha ett kvitto .., det händer, oftare än man tror, att man slår fel, det vet jag av egen erfarenhet.

Men jag håller med om att torghandel - i stort sett -, är trivsamt.