lördag 7 augusti 2010

Sjukvårdskunnig .., någon ..?

Som vill vara "lördags-jour"?

Så här är det.

PV:s 22-åriga dotter brände sig i måndags på hett te-vatten som forsade ner över magen.

Det har hon berättat om ..., lugnt och stilla så där som hon är själv.

Idag kom hon hit och jag såg henne ta av kompressen som hon gjort själv .., och jag hade väl trott att det var en liten blåsa .., och höll på att ramla baklänges när jag såg hur det såg ut!

Hon har inte ont .., men vi undrar nu .., ska hon uppsöka vårdcentral för det på måndag?

Någon ...?

16 kommentarer:

Lilla B sa...

Brännskador som är större än en handflatas storlek ska man låta sjukvården ta sig en titt på. Det finns ju dessutom betydligt bättre kompresser än hemfixade.
Jag skulle ta flickan till vårdcentralen.

Suzan sa...

lika bra att gå o låta ngn kika på det, hade det varit på mig hade jag dock smörjt med kylande gele och haft rena kompresser.. låt kompresserna sitta på när man duschar o byt sedan efter, lufta emellan omplåstringarna o ät alvedon.

Berit Elisabet sa...

Combudoron! Finns i hälsokostaffärer. Jag har jobbat i storkök, vi spolade titt som tätt (ovana som vi var) kokhett vatten från storgrytorna med tappkran över både händer och fötter.
Weledas Combudoron räddade oss många, många gånger. En tinktur som spädes med vatten.

Men på måndag har det ju hunnit gå några dar, så det skadar nog inte med vårdcentralen i alla fall.

Cecilia N sa...

Jag hällde varmt melittainnehåll över mitt ena ben när jag var liten. Och det åkte vi till akuten med.

Sen lade pappa om det tills det läkte.

Man ska inte he på potatismjöl iaf.

Bloggblad sa...

Jag har hört som Lilla B - det där med handflatan. Men det räcker nog med en distrikssköterska, de brukar vara lättare att få tag i. Det vätskar tydligen inte...

Jag har också hört att man kan ta ett blad från krukväxten Aloe och klicka på det geléaktiga innanmätet. Det sades att förr hade alla mammor en sån till barnens brännskador.

Förmodligen kan de inte göra så mycket på VC, men kanske nån go och läkande salva?

Evas blogg sa...

Aloe Vera gel, absolut det bästa att smörja. Men jag tycker absolut att någon sjukv.kunnig ska titta på brännskadan.

Anonym sa...

Som fader till den skadade ber jag att varmt få tacka för alla goda råd.
Själv har jag rekommenderat idomin sårsalva till den övre delen av skadan men ett besök på akuten borde verkligen skett från början.

PV

Inkan© sa...

Självklart.
Hon borde ha sökt Vårdcentralen direkt- just för att inte riskera infektion.

Anonym sa...

det ser inte infekterat ut och det var nästan en vecka sedan,vilket tyder på att det ser ut att läka fint. Peta inte hål på blåsan om det inte är infekterat. Idomin behövs inte om man inte är övertygad i sten att det är det allra bästa för slika tillstånd ;-)

Om ni har funderingar kan du ringa mig Elisabet om du har kvar mitt nummer (jag finns i telefonboken på mitt hemnummer), annars kan jag ringa dig i morgon . Du kan skriva meddelande på FB om du vill./doktorn

Syster Kerstin sa...

Klok doktor, men varför ringde hon inte sjukvårdsupplysningen direkt? Lär henne att göra det och sätt en lapp med numret dit påkylskåpet. Bra i alla lägen!

Elisabet. sa...

Inkan, Doktorn och Kerstin: det är så här med Hilda, att hon är så omåttligt t å l i g. Hade det varit jag själv, hade jag väl svimmat av fasa .-)

Det var Hilda som inte ens märkte att jag körde på fel sida av motorvägen i fjol eller förfjol .-)
Hon satt kolugn bara i baksätet.

När hon kom idag tänkte jag att ja, ja .., det är väl en liten brännblåsa och så stod jag i köket och tittade ut genom fönstret och såg henne lätta på kompressen och då trodde jag ju knappt mina ögon!

Det ser inte infekterat ut och blåsan är hel .., men som en liten ballong ,-)

Och ps till Doktorn: I love You!
Verkligen. Från hjärtat.

(Men hon får söka vårdcentralen på måndag .., det går nog bra.)

Anonym sa...

Hej allihopa!
Hilda, dvs brännskadeoffret, här.
Tack för alla tipsen! Jag får väl pallra mig till vårdcentralen på måndag, om inte annat för att fråga hur länge man ska gå och vara sjuk innan det har läkt.
Aloe Vera-salva låter som något man borde ha hemma. Det ska jag skaffa.

Till alla oroliga vill jag poängtera att jag samma kväll som olycka inträffade besökte apoteket där jag bor och inhandlade "bandage" plus att jag visade personalen min skada och frågade hur jag skulle sköta om det.
Dessutom har jag ringt 1177 två gånger och tagit emot råd.
Så jag tycker jag har tagit ett rätt så bra ansvar för min kropp ändå :) även om jag struntade i akuten (trots att jag inte kan förneka att handflategränsen är överskriden...)

Anonym sa...

Haha Hilda, jag bara skrattar, så typiskt dig! Men gå och kolla upp för säkerhetsskull. Glömmer aldrig när du trillade av båten och bara låg och guppade i din flygväst utan att göra ett ljud av dig, och så låg du med händerna i luften för däri hade du våra tablettaskar (lördagsgodiset!)

/J

Mian sa...

En sen kommentar kommer här.
Min vän Jan hävdar att Jukon-salva är det enda man behöver i sitt medicinskåp för allehanda sår och krämpor ;)

Anita sa...

På färska brännskadeblåsor är Opsite (en tunn plasthinna som läggs på brännskadan) det allra bästa. Skadan skyddas men "andas". Finns på apotek.

Salvor skulle jag inte rekommendera på brännblåsor.

Mot övriga sår rekommenderar jag gärna den gamla hederliga salvan Jukon. Den är suverän tycker jag!

Anita sa...

Jag ser nu att Mian hann rekommendera Jukon också! ;)