fredag 6 augusti 2010

Fredag ...



.. och vi kör in till stan och köper regelvirke, glasfiberväv och tapetserarborste, plus lite annat förstås ..., och så svänger vi förbi Willys, ty där utanför, i en slags husvagn, står fiskförsäljaren.

Tanken är att jag ska köpa två färska sillar till pElle och sigge nilsson.

"Nja, sillen var inte så fin .., så vi avstod helt enkelt ..", säger den unge försäljaren bakom disken, men rekommenderar i stället vitling, det blir inte så dyrt.

Okej, säger jag.

Två vitlingar kostar 14 kronor och det blir festmåltid för två kattherrar, det kan jag lova.

Nu sitter sigge och pElle och stirrar upp mot spisen ..,mot kastrullen med fiskarna.

Snart ..., vankas lunch.

7 kommentarer:

Christina sa...

Det var något annat än kattmat på burk det ;)

Elisabet. sa...

Christina: det är underligt (eller inte ..?) att det spelar ingen roll vilken mat jag tillagar ..,aldrig står dom där och jaaamar, men om jag kokar fisk .., då!

Sen sover dom (åtminstone)pElle, nästan ett dygn rakt av.

Det är som narkos, den där fiskmiddagen.

Christina sa...

Det är som när det vankas skaldjur hos oss, Gaia är fullständigt tokig i det.

Vonkis sa...

Vilken underbar kattlyx!

Elisabet. sa...

Christina: ja, visst är det underligt hur det kan bli ..?

Vonkis: ja, fast sååå lyxigt är det ju inte .., många köper jättedyra och pyttesmå kattmatsburkar för 9 kr stycket och dom får färsk fisk bara en gång per vecka (för pv .-) .., men vänta bara, när vi börjar fiska själva, då .....,-))

Anitha sa...

När pappa levde och orkade fiska hade jag alltid fisk i frysen. När jag hade fått ihop en kittelfyll kokade jag den (orensad), malde och frös ner i platta "fiskfärs"paket. Dessa brukade jag sen tina i mikrovågsugnen, med två katter som ivrigt vaktade. När ugnen plingade till då det var klart kom katterna och hämtade mig om inte jag "råkade" höra plinget ;-)

Elisabet. sa...

Anitha: helt perfekt och så finurligt! Det ska jag göra också .-)