torsdag 5 augusti 2010

På båtköparresa ...



Mitt på dagen åker vi norrut, mot Varberg.

Där, på Getterön, ska vi titta på den båt som pv har hittat på nätet.

Under resans gång ser vi massor med vindkraftverk.

Ja, så är det, att Falkenberg och Laholm - enligt pv -, är suveräna när det gäller vindkraftverk, medan Halmstad ligger långt efter.

"Ser du den som det står Liseberg på? Den ägde vår vindkraftsförening, men så ville Liseberg gärna ha en som var väl synlig, så vi sålde den till dem ...", säger chauffören.

När vi passerar det här fältet, räknar vi till nitton stycken!

Dom här danska Vestas är gracila ..., med vingblad, som åtminstone på långt håll, ser ut att nå nästan till marken!

Ändå, det ska jag villigt erkänna, skulle jag inte vilja ha dem alldeles vid stugknuten.


"Men såå sjösjuk blir man väl inte i en sån här liten krabat ..?" frågar jag.
Jo du, det kan man verkligen bli, säger pv.
Ojdå.


Och så framme på Getterön och småbåtshamnen.

Båten är nog fin .., men masten finns inte på plats - det tycks för övrigt lite osäkert om den alls går att få fatt i ? - och likadant är det med seglet.

Ägaren, som har haft en stroke och går med stavar, ber flera gånger om förlåtelse för att det blev lite galet.

"Ja, men det är inga bekymmer .., vi tar det som en utflykt ...", säger pv.

Det är såna gånger jag vet varför jag tycker så mycket om pv .., han är så otroligt vänlig mot andra människor!

9 kommentarer:

Peter sa...

Jaha, här kom så en bild på några av landet Hallands vindsnurror ;)
Om dylika tycker jag inte bara inte, utan faktiskt väldigt illa. Jag avstår dock med vidare utveckling av ämnet, inte av oro över att framstå som politiskt inkorrekt, utan för att kommentaren skulle bli alltför lång.
Nåja, ytterligare en glimt av min irritation ger jag ändå...de förstör landskapen. Fula och högljudda! Så tycker jag...

Tråkigt att det inte blev något båtköp i dag, men som pv så vist sa, det blev en utflykt...och säkert en trevlig sådan.

För övrigt går också jag i båtköpartankar. Söker efter en liten behändig plastbåt, med lagomputtrande motor, lämplig att framföra i Vänerskärgård.

Vänligt hälsar herr fotograf

Lyckliga Grodan sa...

snällhet är en underskattad egenskap har jag tjurigt framhärdat i många år, och jag tycker verkligen det..

ni har nästan varit hemma i vårt lilla sommarhus idag.. vi kommer dit om en vecka..
hoppas ni fick en fin utflykt..

Elisabet. sa...

Peter: man får verkligen ha politiskt inkorrekta åsikter och jag vill som sagt var inte ha dem i min direkta åsyn heller, men gärna ute till havs eller nån annanstans där dom inte hörs och syns så mycket.

Lycka till med båtdrömmen ,-)

Härs och Tvärs: ja, jag säger det även om det inte blir av: en halvtimmes kaffe med nybakade gifflar .., det bjuder jag garanterat på för den som kommer på besök ,-) (Ja, mer än så också, men om man har ont om tid, menar jag ...).

Anonym sa...

Jag har gärna en vindsnurra hemma på gården, tycker faktiskt att dom är snygga också.

/gunnar i vaplan/

mossfolk sa...

Precis det där är en konst. Att kunna vända saker som inte blir som man tänkt sig till något positivt. Så tycker jag!

Elisabet. sa...

Gunnar: ,-) Ja, det är tur att det finns olika åsikter här i världen.

mossfolk: det tycker jag med .., jag blir så rörd var gång jag ser det!

Bloggblad sa...

Eftersom jag tycker att kärnkraft är rätt läskigt, har jag intalat mig själv att det går att tycka om de fula vindverken.

Var det den lille båten som inte hade mast? ???

Barnbarnet och jag såg en segelbåt när vi åkte ut till kusten idag. Jag sa att jag hoppas att morfar köper en segelbåt nästa gång... att den går tyst, inte planar upp, att det inte kostar nåt för att vinden är gratis. Men ojojoj, vad hon har lyssnat på morfar - jag hörde hans argument direkt: Man kommer aldrig fram, det går för sakta, det är krångligt och det blåser från fel håll...

Elisabet. sa...

Bloggblad: förr i världen, när jag såg segelbåtar ute på havet, tänkte jag alltid att ååå, så härligt det ser ut .., tyst och lugnt!

Det tycker jag fortfarande och jag är inte förtjust i diesel/bensinlukten och bullret .. men ..., om nånting händer pv i segelbåten, så står jag handfallen ..., iaf till en början .., i en motorbåt känns det aningen tryggare .-)

Anonym sa...

E: Jag tror bara att det känns tryggare så länge motorn startar. Min erfarenhet av motorer i båt är ofta den motsatta.

Bloggblad: Det finns få saker som går upp mot när man får slå av motorn på segelbåten och det enda som hörs är stävens driv genom vattnet och vindens sus. Men visst, man kan inte, som med bilen, planera ankomsten till 18.30.
Men varför ska man göra det när man har semester, så köp en segelbåt och njut.

När det gäller vindkraftverk så tycker jag att de är vackra, precis som de gamla väderkvarnarna som man kan se lite här och där.
Så jag vill gärna se många fler snurrande verk i Halland, som ju har ett så utmärkt vindläge, tyvärr är Halmstad en dålig kommun när det gäller denna energikälla.
PV