lördag 28 augusti 2010

Halva dagen ....



... har jag tillbringat dels på pendeltåg, därefter taxi .., så i ett galleri på Söder .., och efteråt ett café - även det på Söder - och så promenad i solskenet till centralen och tåg till Rotebro .., därefter en halvtimmes väntan på buss och sist av allt: tillsammansmiddag med äldsta dotterns familj, hennes svärföräldrar och svägerskan med man och två småttingar, samt goda vänner med tre barn.

Mycket mat och efterrätt.

Och så har jag borstat Emmas hår i säkert en halvtimme och sedan masserat Emils rygg lika länge.

Alltså lägger jag in dagens bilder i morgon, för åååå, så trött är jag!


Här var det.
Dit, ja, från Centralen, alltså, åkte jag med en taxichaufför från forna Jugoslavien.
Fyrtiosex år, tvåbarnsfar.
På den där skalan hur bra han trivdes med sitt arbete, svarade han "fem".

Men låt mig säga en sak: bloggaren "Promenader och Utflykter", ni vet, Sven från Luleå som gör så härliga små filmer och skriver så filurigt .., vilken trevlig människa det visade sig vara!

Och vilken rar fru han har!

Och vilken glad bror, från Husum i Ångermanland!

Och vilken begåvad son denne Sven har; jag har nämligen läst hans texter i lilla häftet "Efter arton" (där även Svens akvarellbilder finns med) som man kunde köpa i galleriet där på Söder!

Och som grädde på moset blev det sist av allt fika tillsammans med Rexxie och Annika och så allt pratet, den underbara maten och vinet .., ja, här hemma ikväll.

Utanför huset här står båten .., ni kan tro att pv är glad och lycklig, men trött.

Nu s t u p a r jag i säng!
(Alla de övriga har redan gjort natt ...).

Vimmelbilder från galleriet kommer i morgon!

Tack allesammans för trevligt sällskap idag.

Ps. Vet ni, att i Stockholm finns just nu tjugofem tusen (tjugofem TUSEN!) hjärtläkare från hela världen (nån kongress ...) och jag lovar att jag såg åtminstone tjugotretusen av dem idag! Alla går omkring med en slags grön väska (kanske en defibrillator, tänkte jag och looog) och så namnskylt i kedja på bröstet. Inte ett hotellrum finns att uppbringa i hufvudstaden i helgen, berättade taxichauffören, som hade en kund som försökt med detta .., det närmaste fanns i Västerås! Ds.

9 kommentarer:

Cecilia N sa...

Vad roligt att ni träffades!

Då läser vi mer imorgon då ...

bettankax sa...

Å vad jag ser fram emot att höra mer om vernissagen och dina möten:))Men gud vad du har hunnit med mycket denna dag.
Suss gott!!

missis p sa...

ja undrar så var min faster Eva Svennergård hänger ut......ja hon e ju en erkänd konstnärinna önda ut i fungerspetsarna.hänger i Lyon, New York.Paris ja överallt var man kan tänka sig.....en naivist utan dess like........ja sök efter henne kánske du kan gå o se....tågmästaren på station ala ystads syrra....hon målar JÄTTEFINT!!

Bloggblad sa...

MEN så mycket du hinner på en dag, jag bara gapar förstummat.

Jag vill också gärna höra mer.

Mian sa...

Vilken skön dag!
Har du koll på alla stjärntecken ;)

Portabel defibrillator - hi hi!

ab sa...

Tack för igår, Elisabet! :)

Anonym sa...

Det är 30000 delegater på kongressen för hjärtläkare. Hotellet jag jobbar på är också fullt! Ett angenämt problem.

/Alexandra

Anonym sa...

Det är 30000 delegater på kongressen för hjärtläkare. Hotellet jag jobbar på är också fullt! Ett angenämt problem.

/Alexandra

Elisabet. sa...

Till er alla: det blev en sååå härlig dag i Stockholm, som ju är den vackraste av städer sommartid!

Och trevligt med den lilla, lilla bloggträffen - ytterst spontan - fyra personer bara i ett litet galleri, alla ståendes på golvet.

Tack alla!