tisdag 7 september 2010

Ännu mera här och nu ...



September kan inte ha börjat bättre.

Sensommarvärme.

Blå himmel och tussiga moln.



Och man vänjer sig vid allt.

Den elektriska gräsklipparen som jag tyckte så illa om för början ..., ja, vi är nu kamrater.

Vad det handlar om, är att få schwung på sladden som är evighetslång, och till slut känner man sig som en lassokastande same från Malå.

Ungefär.

I ett brev från mamma, skrivit någon gång på 80-talet, berättar hon om just detta .., att hon har varit på besök hos vännerna Rudolf och Ingeborg i Salta, Argentina. och där ansat gräset med en underlig gräsklippare som går på elektricitet.

"Väldigt praktiskt, men man har en lång sladd efter sig!" skriver hon.



Vid ettiden är allt klart (hyllplanen Ivar från Ikea är då målade, åtminstone två av dem) och jag går nerför backen för att vittja postlådan.

Något svart skymtar till höger i slänten.



Ååå! Där ligger ju pElle och gonar sig i solskenet!

Som en liten säng har han gjort sig.

"Jaså, du ligger här och har det bra ...?" säger jag och kliar honom lite på huvudet.



"Ja, vad då då ...? Skulle det va nåt konstigt med det ...?" tycks han tänka.

sigge nilsson sover fortfarande på soffan.



Dagens skörd i postlådan: ett erbjudande om att vinna 1 miljon i Postkodlotteriet, samt en kallelse till sjukhuset i Hässleholm för röntgen av mitt nya knä, ja, fast inte förrän i slutet av oktober.

Jaha, på det viset.

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Vackert väder i Västmanlandshörnet också, fast jag är inne.
Röjer och rensar. Kastar saker. Sorterar.

På fler sätt en ett.

Ulrika sa...

...ÄN ett, ska det förstås stå. :)

Elisabet. sa...

Ulrika: jag ska gå ut nu och räfsa upp klippet. Det blåser friskt i träden. Mjuka vindar. Om du hade varit här, hade vi kunnat ta med oss kaffe och sockerkakan från igår och promenerat ner till stranden.

Ulrika sa...

Det hade varit ljuvligt!!

kerstin sa...

Du ber väl att få göra det på närmsta lasarett hoppas jag. På så sätt slipper du fara ända dit, utan får vara hemma och njuta ytterligare en dag.

Elisabet. sa...

Kerstin: nej, det ska göras på plats, där är nämligen då den forskare från Lund som jämför plåtarna.

Mitt knä är nämligen med i ett forskningsprojekt; det opereras in små kulor i den nya leden och så ska det kontrolleras hur mycket eller lite dom där markörerna rör sig (eller leden), ja, jag vet inte riktigt .., men det är så det går till.