onsdag 8 september 2010

Herr Ströyer ....


Ströyer tecknade.


När jag bläddrar i Cellos lilla kåserisamling, faller blicken på omslaget.

Det är det ni ser här under.

Och då slår det mig!

Å, det är ju Poul Ströyer, den där underbare illustratören!

'

Här, alltså del av omslaget till Cellos bok.
Genialiskt, tycker jag.



"Sommarstryparen", herr Ehrenmark.


Och alla vi som en gång med fröjd läste "Årets Ehrenmark" och log åt hans öden och äventyr, kommer ju förstås ihåg teckningarna, som verkligen bidrog till läsglädjen.

För mig som tonåring var det enkelt att köpa julklapp till mamma, det blev alltid Årets Ehrenmark och hade man tur - och det hade man ofta - skulle mamma arbeta hela julhelgen på sjukstugan och då blev det jag själv som fick läsa den lilla boken först av alla.

Vem som gjorde dem, teckningarna ...?

Ströyer, förstås.

Och nu var det ju Ströyer det gällde, men vi var många som aldrig missade det allra sista sommarprogrammet.

Inga kommentarer: