söndag 5 september 2010

Söndagsfönstret ...



... finns på underbara Åbergs Trädgård i Ystad.



Och Åbergs Trädgård, det är som paradiset!

Lite hullerombulleraktigt .., och hela tiden förändras trädgården.

Igår var där en busslast trädgårdsintresserade besökare från Staffanstorp.



I caféet står Lena; denna varma, rara kvinna, gift med självaste trädgårdsmästaren - ´n Kjell -, som vi skulle säga hemma i Västerbotten.

Kjell, som kommer gående när jag sitter där utanför caféet, berättar att han, om några veckor, ska få en alldeles sprillans ny höft.

Så är det förstås .., allt bökande i jorden .., sliter på kroppen.



Lunch i caféet.

Jag väljer en grönsakssoppa som är något av det godaste jag ätit i soppväg .., och till detta serveras diverse egenodlade grönsaker .., ett bröd som är sååå smarrigt och nån slags creme fraiche-röra.

M mm, jag säger bara det!



Soppan, med tomater som bas.
Allt egenodlat.
Himmelskt.



Och jag köper boken "Gröna sidan upp", "Råd, recept och tradition", med text av Kjell och illustrationer och recept av Lena.

På sidan som handlar om rädisor, kan man läsa följande, - det är Kjell som berättar -.

"Vi sålde rädisor (på torget i Ystad), buntade 10 per bunt med röda gummiband. 2 kr/bunt eller tre buntar för en femma.
Kunderna köpte tre, sex och ibland nio buntar.
Det var helt enkelt oemotståndliga, rödglänsande.

Alla nöjda?
Inte en storvuxen skäggig sommarboende som krävde sju buntar för en tia.
Jag vägrade.
Det slutade med att gubben fick ge upp och var villig att betala fullt pris.
För sent., rädisorna var inte till salu, sa den tjurskallige 13-åringen på torget.
Inte för något pris i världen."



När jag slutade på Ica, fick jag, bland annat, ett presentkort hos Åbergs Trädgård.

Vilken lycka!



I påsen trängs anisisop, en klematis, en pipranka, samt olika sorters timjan.

Än en gång tack till alla rara arbetskamrater!



Och i häcken mot det Åbergska boningshuset, sitter den här lilla lappen ....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk vad du kan beskriva en handelstrrädgård så man bara längtar. Har inte varit på Åbergs i år, men idag tar jag men maken o åker dit. Ja, vi hade ju kunnat synas igår i Ystad. Men jag var å andra sidan i Malmö.
Kram fru Grå

Elisabet. sa...

Fru Grå: testa soppan! Den var gudomlig .-)