onsdag 9 mars 2011

Klockan 06.30

Då blir det fyrtio minuters promenad nere vid havet.

Å, som att bli duschad med glädje är det!

Och alldeles stilla står jag i blåsten och tittar ut över vattnet som är stålgrått och håret lockar sig och det är isande kallt mot kinden .., jag står på en slät klipphäll och hör och ser fiskmåsar .., överallt skriks det ..., mot fågelön till simmar sju svanar - lika många som igår -, och jag tänker att detta är övermåttan ljuvligt och om inte isen nu hade legat kvar alldeles vid land, hade jag morgontvättat ansiktet med kallt havsvatten.

När det blir vår och sommar kan man ta ett morgondopp innan allvaret börjar.

Tänker jag.

Sen går jag hemåt.

I en buske sitter en liten blåmes och sjunger så fint .., kråkor och kajor flyger hit och dit .., i grannens träd tronar ett par duvor .., och sen är jag nästan hemma och snart är det dags att köra till jobbet.

Vilken härlig start på en morgon!

3 kommentarer:

Torun sa...

Ja, VILKEN härlig start! Bara att få höra vårfåglarna är bra start nog på morgonen.

Leina sa...

Låter helt fantastiskt... Längtar till havet...

Elisabet. sa...

Torun och Leina: men ikväll kom snön .,. stora lapphandskar som singlade ner ohc kunder varnade för ishalka .., jag fick skynda mig ut och salta på infarten till butiken.