måndag 4 juli 2011

Ologiskt tänkande ....

Igår, kanske en kilometer ute till havs, mötte vi en ihärdigt flaxande liten fjäril.

Å, så den kämpade i motvinden!

"Men lille vän .., vad gör du här ute ..?!" utbrast pv.

Och fjärilen höll sig nära vattnet och hade uppenbarligen siktet inställt mot land.

Idag .., hamnade en slags mal i diskvattnet.

Jag skyndade mig att plocka upp den och sköljde den sedan under kranen, ja, försiktigt.

Sen bar jag den till det öppna fönstret och den låg i min kupade hand och kämpade en stund, sen dog den lugnt och stilla.

Tänk, att jag kände mig nästan ledsen.



Och precis som min gamla kamera som återuppstår lite då och då, så vaknar den nästan-drunknade-malen till liv och flyger sin väg. Det är när jag går till fönstret och tar mig en titt, som jag ser att den rör på sig. Att jag inte vill ha den inomhus, är bara för att den då kan hamna i elände igen.

Men en halvtimme dessförinnan hade jag glatt mig åt flundran som vi ska äta upp ikväll.

Inte minsta logik finns i känslorna!

Om detta och mycket annat intressant, blev det prat om i gårdagkvällens program i SVT.

Ni vet, där Fredrik Lindström sitter och samtalar med en gäst.

Igår hette gästen Stefan Einhorn.

Klart hör, - och sevärt.

10 kommentarer:

Mian sa...

När man sköljer malen i kallt vatten så tappar den lusten att leva...
säger Mian, influerad av Ernst Kischsteiger ;-)

http://miansblogg.blogspot.com/2011/07/undran.html

qi sa...

Mian skrev ungefär det jag länkte när jag läste...

Sköljer hon malen??? Och i kallt vatten???

Måste vara en seglivad mal... ;-)

qi sa...

Och varför gav ni inte den stackars fjärilen lift in till land??

Elisabet. sa...

mian och qi: den låg ganska länge i diskvatten med Yes diskmedel i .., sånt kan inte vara hälsosamt, så därför fick den duscha i vattenkranen lite (innesluten i min hand ).

Och se där .., den klarade ju livhanken!

qi: du må tro att pv erbjöd den lift, men den skulle nödvändigtvis flyga själv .. jag undrar jag hur det gick!

mossfolk sa...

Haha, jag skrattar åt Mians kommentar... men är inte alldeles säker på att malen blir smickrad av jämförelsen med potatis ;)

Lisette sa...

En dusch efter att ha slitit med disken så här i sommarvärmen blir väl alla uppiggade av. Kan inte tänka mig annat ;)

Bloggblad sa...

Fredrik L har så intressanta gäster, men ibland glömmer han att de ska svara på frågorna, jag tycker mest att han pratar själv. Störande!

Men igår glömde jag att titta, det brukar dock komma på Kunskapskanalen, min favoritkanal.

Steel City Anna sa...

Jag tror det är det där stretandet och livet på en skör tråd man känner igen sej i, snarare än att sörja malen tror jag vi sörjer vår likhet med malen :)

De där programmen har jag för mej sändes förra året? Vore kul om det blev en ny omgång, ska genast kolla, men det här ju månaden för repriser :)

Turtlan sa...

Såg också... och lyssnade.

Kloka ord! En avslappnande program. Inga snabba klipp utan bara ett lugnt samtal.

Godkänt med beröm!

Elisabet. sa...

till er alla på slutet: det är PRECIS som bloggblad skriver - han glömmer bort att lyssna och vänta in gästerna - det hände flera gånger i går och då känns det som om han mest är förtjust i sina egna utläggningar ,-)

Men i stort sett tycker jag om programmet.