onsdag 6 juli 2011

Trädgårdsexperten ...


Nej, någon sådan är jag verkligen inte.

Jag tillhör den där sorten som mest går på "känn" .., som inte sitter och planerar hur det ska se ut och vilka färger som passar ihop och var gång jag har besökt plantskolan, kommer jag hem med helt andra växter än vad som från början var t ä n k t.

Om det nu var tänkt nånting alls.

Att vara sån, det innebär att det blir ganska dyrt.

Plötsligt inhandlas ett slags gräs som är så vackert när jag ser det hos grannen, men hos oss: njet. Ingenstans passar det in!

Och jag går runt med krukan och försöker sätta den lite här och där, men det är lika illa överallt och dessutom var det här ingen billig växt.

Den var d y r.



Häromdagen snippade vi förbi Andreassons handelsträdgård, öster om Halmstad.

Plötsligt, nästan så där så jag inte visste hur det gick till .., hade vi tre rosor med oss hem!

Två vita och en gul.

Det är den gula - Gripsholm -, ni ser här ovanför.

Var skulle nu dessa planteras?



Det fick bli vid söderväggen, den del där vindskyddet finns.

Men se .., där var det ju redan från början trångt.

Jaha .., då fick piprankan lämna plats (och var ska nu den planteras ??) och två pelargonior rycktes brutalt upp och hamnade i krukor och vinrankan beskars kvickt och lustigt och ja, nu är det klart.

Nu gäller det bara att hitta plats till piprankan.

Och ikväll ska all lysing grävas upp och där hamnar i stället lavendeln som står på altanen.

Och då blir altanen tom - just det hörnet - och då måste jag ju ....

Just det.

Någon som känner igen sig?

Vi kanske skulle bilda en förening.

6 kommentarer:

baratradgard sa...

Nedanför min trappa står ett antal krukor med växter jag råkat köpa med mig växtloppisar och plantskolor. Jag vet inte var jag ska gräva ner dem och det är ett farligt bry att hålla liv i dem och vattna i de små fjantiga krukorna de står i nu!!

Det kvittar hur mycket trädgård jag pluggat - inte en chans att jag skulle sitta och planera min trädgård. Vissa saker i livet (ganska många faktiskt) måste bara ske på känn!

Vad ska vi kalla föreningen? "Vi som köper plantor utan att tänka"?

Amber sa...

Jag är med i föreningen. Suck.

Där står två sorters timjan, tomatplantor, basilika, persilja och en lavendel och väntar för att jag inte vet vilken kruka jag ska välja - har massor. Men om den blir så stor, så måste jag kanske ha den krukan och då... Ja, du vet. Har dock planerat det mesta av mina inköp. Alltid något. :)

Eva sa...

Jag går gärna med i underavdelning - "alltid köpa billiga halvdöda växter" sen se hur resulatet blir. Planering är för de utan hopp.
Eva

Elisabet. sa...

baratradgard, amber och Eva: se där, vi är redan fyra medlemmar ,-)

Jag tror helt ärligt att vi är många fler!

Ulrika sa...

Hihi jag är också medlem. Åker till vår fina trädgårdshandel och köper på måfå vad som är vackert. Det känns bra att jag inte är ensam!

Cecilia N sa...

Du skulle kunna skriva in min mamma också. Fast hon är numera utan trädgård.

Det var ett evigt uppgrävande och flyttande och vattnande.

Jag är ungefär i trädgården som inne. Det som står det står där.

Dessvärre även en rönn mitt i en syren, en flera meter hög självsådd lönn som borde sågats ner för flera år sen och en massa andra saker.