söndag 25 september 2011

Djurvänner ...? Ja, det kan nog säga.


"Ja, ja .., du kanske är större än mig, men jag är äldre och Det Är Jag Som Bestämmer!", säger Nelly inte.
Men det är vad hon menar.

Hos AP och Micke får gästerna (dvs, pv och jag själv) ligga i nya dubbelsängen som är tämligen nyinköpt och hög (i alla fall högre än vår), så där så man känner sig som prinsessan på ärten.

En av oss hostar mest hela natten, den andra har ont i sin vänstra fot och i ett knä.
Det kan bero på att den senare, ja, tidigare på dagen, har sprungit tre mil.

Och hon har p o n d u s och sätter harry på plats, nästan så han får hål i öronen.


När Nellys matte var väldigt ung, berättade jag för henne om ekorren Kurre och hans öden och äventyr .., ja, hur han fick lifta med en älgtjur och hur han på det sättet tog sig över Malån.

Kurre, som annars bodde i en gran uppe i Tjamstanberget, satt i älgkronan och fick på så sätt skjuts över vattnet.

Det fanns gånger när Anna knappt visste om det bara var påhitt, eller om det hade hänt På Riktigt.

Nu fick Kurre lämna landet Halland och flytta till landet Uppland.

Men se .., det var inte länge den fick stå i fönsterkarmen .., en svansviftande hundvalp tyckte nämligen att ekorre, det vore ju toppen att äta till middag!


Alla är morgonpigga och det blir frukost (bilden visar frukostpersonalen) med äggröra, bacon, sill och resterna av gårdagkvällens hjältetårta och sen promenad i skogen.

Nu var det pv:s tur att få se hur det går till att lära en hundvalp gå fot och lite annat.


Vid tiotiden säger vi hej och tack och åker ut till färjeläget vid Ekerö.
En anslagstavla finns nära den lilla kiosken.


Och på ett bord intill ligger en kvarglömd cigarettask.

Eller så var det nån som plötsligt bestämde sig för att sluta röka, eller ..., att börja ett mer hälsosamt leverne .., eller nån som - precis som jag själv - upptäckte hur äckligt det doftar av hår och annat när man röker.

I ett års tid - mellan 49 och 50 - rökte jag ..., och råkade en kväll släppa ut håret och böjde mig samtidigt framåt .., det var jag kände hur äckligt mitt hår luktade!

Samma kväll kastade jag mina Blend Ultra Menthol.


Att pv är "Vår Hjälte" .., det förstår ni nog.

Jag tycker att han har gjort det så himla bra.

Vid femtiosex års ålder avslutar han Klassikern .., dvs, att under ett års tid ha åkt Vasaloppet, cyklat Vätternrundan, simmat Vansbrosimmet och nu sprungit tre mil på Lidingö.

Jättegrattis från mig!

6 kommentarer:

bettankax sa...

Grattis till PV och hans fina prestationer.
Ser ut som ni haft en trevlig Stockholmshelg:)

Anna-Lena sa...

Ja och STORT GRATTIS från mig här på Tumba Bruk. Själv har jag diskat på Skansens höstmarknad hela helgen. Ingen insats som PV:s direkt, men lite arbetsamt ändå.

Evas blogg sa...

GRATTIS PV! Jättebra jobbat.

Turtlan sa...

Instämmer! mycket bra jobbat PV!!!

Lidingöloppet ska visst vara den tuffaste delen av klassikern säger mina vänner som gjort den också.


Å tack så varmt för fina ord om min fönsterbild från Naturum!
Både glädjer och värmer mycket.
Ett bra bevis på att en tillfälligheternas bild fotad med kameran kan bli en lyckad bild.

Tack tack :-))

baratradgard sa...

"Förr" när jag var ute och roade mig jämt och samt och det röktes hej vilt på disco, pubar och fester - då tvättade jag ALLTID håret när jag kom hem på natten för ALDRIG att jag tänkte vakna nästa morgon och vara bakis och känna att det luktade RÖK från kudden.

Det är lugnare nu när jag varken springer på disco eller folk röker på lokal längre.

SoF sa...

Jag är stum av beundran.
(nästan)

STORT GRATTIS PV!

Hälsar: SoF