torsdag 29 september 2011

Förmiddag i landet Halland ...



Och börjar man inte arbeta förrän klockan ett, hinns ett besök på bageriet med.
Solhaga Bageri ..., låter det inte härligt?
Och där inne, vid ett litet, litet bord, sitter fyra äldre damer och frukostpratar och fikar.
Det är det enda bordet som finns också.


Bilden har jag lånat från Solhagas hemsida och detta är brödet jag köpte.

Idag väljer jag ett bröd med hasselnötter i.
Om det var gott ...?
Ja, det kan jag lova er.


Så snart jag kommer med bilen, ansluter pElle och sigge nilsson.
Dom är hungriga och hälsar lite kärvänligt på varandra.
"Hej på dig du .., hur luktar du idag då ...?"

Lyssnar till Sven-Bertil Taube på hemvägen.
Inget gör mig så glad som Eldarevalsen .., ååå, vilken fantasi denne Evert Taube hade!

Så här lyder dom tre sista verserna.
(Och här har ni melodin, om ni glömt den ...).

Jag har seglat med britter och yankees och allt,
ja, med tyskar, ja, med portugiser,
det var hemskt när man gick utan hyra och svalt
och fick smörj av Antwerpens poliser.
Men det värsta var nog, när vi hade gjort rent
i ångpannorna ner i Bordeaux,
för jag somna i kitteln och märkte för sent
att manluckorna skruvades på.

Ja, jag vakna när vattnet blev påsläppt, you see,
och kamraterna eldade under,
det var kolmörkt i kitteln och vattnet det steg,
så jag flydde ju högst uppinunder,
men där var det ju stopp, där var manluckan på
och jag tänkte, nu är det nog klokt,
Charlie Barr, att du kvickt läser upp fader vår,
för här blir du ju levande kokt!

Som jag läste min bön fick jag höra ett ljud,
det var någon där uppe som knacka!
Och så öppna nån luckan och skrek: "Herre Gud,
här är Charlie ju kvar med min hacka!"
Det var donkeyman själv, han var skotte, you know,
och se hackan jag hade va hans!
Det va den som han sakna men medge ändå
att det samtidigt gav mej en chans!



Sen blir det bråttom in!

"Matte, stoppa undan kameran nu ..., kom och öppna, vi vill ha maaaaat!"

Inga kommentarer: