fredag 11 maj 2012

Enjängda Elisabet ....

Sett utifrån torde mitt liv vara alldeles omåttligt enahanda.
Det är arbete fyra eller fem dagar per vecka och sen tar jag moppen hem igen och där, i det gula huset på kullen, där händer inte så värst mycket .., det är plantering av blommor, promenader vid havet eller timmavis av att sitta-i-stolen-på-altanen-och-titta-på-sädesärlor-och-rödstjärtar.

Mellan varven spelar jag Rumble på den finurliga telefonen, tittar på fotboll eller hockey i tv tillsammans med pensionatsvärden .., uppdaterar bloggen (som om nu detta vore det viktigaste i världen!!) .. ligger på soffan och läser DN .., gosar med harry eller katterna, ja, det är väl i princip allt. 

Jag går nästan aldrig i affärer, jo, om där finns en bokhandel, då.
Är aldrig på krogen.
Tycker inte om stora fester (men det beror mera på osäkerhet), sitter hellre vid ett köksbord och småpratar .., så där som vid besöket hos Lifeblog i Dalarna i vintras.

Så ser mitt liv ut.

Men ibland händer det saker minsann .,. då tar jag moppen och kör till Slöinge, 1 mil bort, i akt och mening att inhandla gott bröd.
Det var vad jag gjorde nu på förmiddagen.
På bilden här ovanför syns det lilla bageriet och min moped som står parkerad vid häcken.

Själva butikslokalen är minimal .., men vid fönstret finns en gammaldags soffa och ett bord och där sitter två kvinnor som nog är systrar (båda har sååå vackra ögon!) och det är varmt där inne .., en slags ljuvlig värme och kunder småpratar om vilket bröd man ska välja och jag frågar om jag får ta en bild?

Det får jag. 
Eva på Frösön .., det är där vi ska sitta i sommar!

Sen är det min tur och jag får två bruna papperspåsar fyllda med ljuvligheter med mig hem och det är motvind nåt alldeles hemskt och blåser rakt in i min kappa, men det är härligt ändå ..., och jag ser ett sto med två föl som skutthoppar när jag kommer körande och jag stannar till en stund och bara tittar och längre bort ser jag havet. 

Hemma igen tar jag på mig dom gräsligt fula - men himla praktiska Foppatofflorna - och går en liten runda.
Dom här kom pv hem med igår.

 Och jag förundras över hur snabbt humlen växer .. (till pv:s förfäran ...). 

Tar mig en titt på jordgubbspyramiden ... 
Å, så frodiga och fina plantorna är .., det här kommer att bli fint!

 
Tänker att .. hade jag bara anat med vilken hastighet och livskraft myntan brer ut sig ..., då hade den hamnat i en kruka, inte i en liten rabatt! Bladen använder vi till te .., det blir himla gott med lite pressad citron till!

Tar en sväng förbi körsbärsträdet. 
F ö r u n d r a s  över att nånting kan vara så vackert! 

Och så blir det lite småprat med födelsedagshunden harry som idag blir ett år. 
Det märks att detta är en gatukorsning .. huvudet är ganska mycket för stort i förhållande till övriga kroppen, men han är fin och go och vem är jag att döma .. jag har en mage och en rumpa som alldeles på tok för stora för övriga kroppen - i alla fall till min längd - men det går ju bra ändå.

Och så hämtar jag posten och vad ligger där!! 
Jo, i ett litet vitt kuvert ligger små Ängsnävefrön och tänk, så snälla bloggvänner det finns! 

Det är den eminenta insekts, - och fågelfotografen från Västergötland, som är så omtänksam!!
Tack snälla Mian!

"Titta pElle .., titta, vad matte ska sätta ut i jorden idag!" säger jag. 
Han är inte så värst intresserad, om man säger så.

Ja, så här ser min dag ut.
Nu ska jag ta DN med mig och sitta ut i solen som äntligen visar sig och harry ska få springa som han vill på gräsmattan och hämta pinnar och bollar och ett blått snöre och sen ska det knåpas på en krönika och jag ska bara njuta, för sen stundar jobbarhelg och låååånga dagar och trötta kvällar och ben.









15 kommentarer:

pralinen sa...

jag tycker att det låter rätt så härligt... Och du myntan kan du använda till mer än te, vi gör tabuleh... finhackar mynta, persilja, rödlök och tomat och lite citronsaft - supergott till mycket, i använder det mest till grillat...

Ulrika sa...

Jag tycker du har det allra härligaste av liv, jag.

Och Harry är så underbart fin!

Anonym sa...

Åh, när vi kommer i juni så ska vi till det fiket!!!
Kra dottra

Bloggblad sa...

Konsten är att hitta de små glädjeämnena, alltså det stora i det lilla. Och det är en konst att kunna det. Jag tränar och tycker nog att jag lyckas rätt bra, men när jag var ung var jag sällan nöjd med vardagslivet. Och jag ser att många på facebook bara längtar bort, räknar dagar till nästa resa etc... Som om den härligt skimrande vardagen skulle vara grå... rena skitsnacket.

Bloggblad sa...

Förresten blev jag så uppretad en gång när jag hörde en präst predika och säga "den grå vardagen" flera gånger att jag gick hem och skrev en hel sång om hur härligt det är med vardag. Nej, förresten, materialet räckte till två sånger...

Eva i Tyresö sa...

Vardagar är bäst.
De är så sköna och jag gillar när man vet ungefär hur det blir.
Skönt att vara pensionär och ha vardagar, då finns det tid att njuta titta känna efter och ta det lugnt.
Din värld verkar helt underbar tycker jag -bortsett från knät.....

Monica sa...

Det ser alldeles perfekt ut det lilla caféet, virkad duk och riktiga kaffekoppar, brödet verkar ljuvligt:-) och så fint det blev med jordgubbspyramiden, det blir säkert en bra skörd!

Evas blogg sa...

Men nåt så mycket underbart!!!!

Elisabet. sa...

Till er alla: ja, jag tycker om vardagar också .., särskilt när jag är ledig ,-)

Ungefär som Bloggblad beskriver det var jag när barnen var yngre .., jag längtade bara till nästa semester och började planera när vi var på väg hem från Frankrike eller Spanien!

Det där ändrades helt när vi flyttade till Skåne - det var ju en sån totalt annorlunda miljö mot för Malå och det jag var van - och det är likadant här.

Jo, jag tycker om att resa, men har inte alls den där våldsamma längtan som så ofta drabbade mig då!

Det kanske också - i alla fall för mig - handlade om att hitta sig själv.

Elisabet. sa...

Ps. Pralinen: tack för tipset! Och Maria, du får vara spätta på moppen ,-) Ds.

Jessica sa...

Åh, vad jag känner igen mig! :)
Jag vill helst att det mesta ska vara som det alltid har varit och trivs med rutiner.

Har inga som helst behov av att gå på krogen eller springa i affärer, tycker bara att jag slösar bort min tid.

Och jag älskar den här typen av inlägg, Elisabet! Igenkännande och så är det så kul att läsa om andras liv och vardag!

anna of sweden sa...

Jag tycker att ditt enjängda liv låter väldigt trevligt. Enjängt är för övrigt ett ord som jag numera förknippar med dig. Tror aldrig att jag hört det förut. :)

annannan sa...

Jag älskar vardag jättemycket. Min och din.

Jag tänkte skriva att om man aldrig varit någon annastans än i Steninge och Slöinge så kan det ju bli lite påvert. Men så tänkte jag på min morsfarbror som nog aldrig var längre från Benestad än i Danmkar. Och vad han kunde berätta historier - ojojoj!

Dig tänkte jag på idag när jag tog en morgonpromenad i en by en bit norrut. Grå vardag med människor och värme. Ska lägga ut bilder nu.

Elisabet. sa...

anna of sweden: fast enjängd används friskt hemmavid ,-)

annannan: jo, det tror jag också, men vi reste mycket under en period i livet .,. Sydamerika, Australien, Grekland, bilade till södra Spanien från Lappland och till Frankrike och sen åkte jag själv, när jag blev ensamseglare!
Alla sparade pengar gick till resor, men så hade jag ingen servis heller .., ingen husvagn, ingen skoter ,-)
Det är nog därför som jag inte känner den där oron inombords länge ,-) Nu ska jag titta på dina bilder!

Anonym sa...

Hej!
Undrar bara hur stor fyrkant Ni har gjort längst ner till Eran jordgubbspyramid.

Häls Vera iMalå