måndag 7 maj 2012

Tips emottages med största tacksamhet ...

Medan pv är på sjukhuset för undersökning av sitt hjärta (det där flimret .., och läkaren häpnar över den låga vilopulsen - sextio - och då har pv nyligen cyklat uppför den branta backen på väg till sjukhuset!), vattnar jag jordgubbspyramiden.

Sju säckar matjord har nu fyllts på .., men det går säkert i ännu en .., allt eftersom vi vattnar sjunker det hela ihop och det är bara att ta nya tag.
I princip skulle plantornas rötter - dom plantor som är på översta lagret - kunna nå till botten, det är ju öppet hela vägen ner.

Är det nånting harry inte tycker om, så är det vattenslangen .., det kan ju bero att på nån retsticka i familjen har råkat rikta slangen mot den arma hunden .., ja, inte full fart alltså, bara så där som en spridare.
Alltså håller han sig en bit ifrån vattnerskan .., lägger sig på altanen en stund eller går bakom bilen.

I gläntan som uppkom när jag tog bort en massa sly, planterades idag mängder med utblommade påskliljelökar. Blir det, så blir det.
Men så tänkte jag .., ååå, där skulle man kunna fylla på med jord och ha blommor!

Nån som har några förslag?
Gärna lite högre blomster som syns över "pyramiden" .., men det är klart, man kan göra en liten kulle där också.

Alla ni som är trädgårdskunnniga .., vad skulle ni göra?

17 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jaha. Frågan gällde alltså inte mig... jag som bara har rishögar och ogräs i min trädgård.

Evas blogg sa...

En örtagård? Med en liten vacker bänk att sitta på och meditera.

Monica sa...

Ja en bänk tror jag också skulle bli jättebra där, det är ju lite buskar runtom så blommor kanske inte syns? Så en liten fin hemsnickrad bänk att sitta på och meditera över den stora jordgubbsskörden tror jag blir toppen:-)

Ulrika sa...

Något som doftar gott! Kanske växter som fjärilar tycker om?
Bänk låter som en fin idé. Och så en tuva lavendel nära där också. :-)

annannan sa...

Det där beror ju på vad det är för jord- och solförhållande, förstås. Och när man vill att det ska blomma.

Perenner som växer sig ståtliga och som klarar sig själv mot ogräs och omgivande växtlighet och som annannan tycker om är:
rudbeckia (gul)
höstanemon (rosa)
flox (finns sommar som blommar andra halvan av juli och höst som blommar i augusti) (många färger)
bolltistel (blå)

Elisabet. sa...

till er alla: det är en liten glänta bara .., kullrigt underlag, men det kan man ju fixa .., sol nästan hela dagen.

Ja, en grov träbänk bara .., det skulle nog bli bra .. och det där med doftande örter har jag ju alltid omkring mig ..., och jag tänker fylla slänten där bakom med vårlökar (mest pingstliljor och pärlhyacinter, allt eftersom jag har råd ,-). Bolltistel - annannan - har jag satt i långrabatten .., för att bryta av allt det låga, ska bli spännande att se hur det blir.
Men det skulle nog också bli bra .., tillsammans med höstanemonerna?
Tack alla!!

Cecilia N sa...

Och jag som bara drar bort och drar bort och drar bort och aldrig kommer fram till plantera (nu var jag överdriven åt båda håll, men det är så det känns som att mitt trädgårdsliv lutar)
funderar ... "tagit bort en massa sly"? Hur noga då?

Elisabet. sa...

Cecilia N: hela slänten var översållad av sly och slån och andra taggiga saker .., det mesta är nu borta.
Där jag TÄNKER plantera, måste vi fylla på med jord .., det är i princip bara sand just nu! Stoppar man spaden i sanden, kan tro att man är i sandlåda!
Och det här med att vi bor på det som tidigare var havsbotten är inte svårt att förstå.

Elisabet. sa...

Cecilia igen: det här med att plantera här, det kom jag ju på IDAG .., så titta inte på rensningen ,-)

Mian sa...

Jag hänger på Ulrika och säger fjärilsrestaurang! Vi ska satsa på såna växter i år.
Här finns tips på växter som lockar:
http://privat.bahnhof.se/wb114455/locka_fjarilar/fjarilar.htm

Lilla B sa...

Jag skulle satsa hårt på lökväxter: krokus,scilla och blåstjärnor som blommar först. Sedan påskliljor i mängd. Pingstliljor som kommer senare. Ramslök. Sist tidlösa som blommar om hösten.

Tankevågor sa...

Nävor. Finns i flera olika höjder,färger och sorter....men då blir det kanske lite för vilt och rufsigt? Det kanske är meningen att det ska bli lite "ordning"?
Jag gillar när det är lite rufsigt och inte FÖR rensat. ;-)

Elisabet. sa...

till er på slutet: jag tror nästan på lilla B:s version .., det här är ju en glänta vid vedbon och det är inte elegant det minsta och får gärna vara lite rufsigt, som Tankevågor säger.

Lökar har jag ju redan proppat ner i mängder .., sen kan man ju ändå ha nånting som fjärilarna tycker om och som doftar gott!

Och så ska husgaveln målas om. Nu är det gult med vitt runt alla fönster (vad heter fönster i plural .. fönstren .?)men jag har föreslagit en varm, grön färg i stället för det vita. Inte knallgrön och inte lime ,-)
Ja, vi får se.

Mian sa...

Jaså inte lime ;-)

Jag har kanske lite frö till ängsnäva om du vill strö ut - ska kolla i min frölåda.

Elisabet. sa...

Mian: haha , nej inte lime ,-) ja, har du frön över så gärna! Tack för omtanken!

annannan sa...

På skånska heter det "fönsteron". Fönster i plural, alltså.

annannan sa...

Jag menar förstås fönstoren.

Det förvånar mig varje gång jag åker genom den station man numera passerar med örensundstågen och läser Triangeln när varenda människa vet att det heter Triangelen.