lördag 30 juni 2012

Ledig dag ...

Och regnet som  v r ä k t e   ner igårkväll (jag var dyngsur och genomvåt när jag kom hem och tänkte hela tiden på Anders och pv som cyklade Vätternrundan i delvis hällregn ...), det har nu förbytts i strålande solsken.

Det är en alldeles övermåttan ljuvlig morgon!

Och jag har ledig helg och har sällan - för att inte säga aldrig - längtat så efter frihet.

Nu blir det frukost ute på altanen och harry och sigge lullar omkring lite på tomten och pv och jag själv sitter mitt emot varandra och läser Dagens Nyheter och högläser mellan varven sånt vi tycker är intressant.

"Hör här vad Croneman skriver om SVT:s Daniel Nannskog och Johanna Frändén!" säger pv och vi håller med i vartenda ord .., vilket perfekt studiopar dom är!

Och jag läser en krönika om matematikens nyttighet eller inte .., studerar dödsannonser och tänker att en gång ska mitt namn finnas där bland dom andra och det gör mig så tacksam över att få sitta ute i solen .., tänk, vilken gåva!

(Ja, inte tacksam över att få finnas med bland dödsannonserna, utan att man har fått vara frisk och fått leva så länge som i femtioåtta år .., det är ju otroligt! 

På altangolvet, usträääääckt och djupt i sömn .., ligger pElle.

Sjutton år.

Han sover så hårt att han inte hör när harry kommer nära - nära och jag fylls av sån oändlig ömhet över den här gammelkatten som varit med om så mycket.

Och hela tiden, medan vi sitter där ute .., hörs den envisa Gransångaren.

8 kommentarer:

Ulrika sa...

Lille Pellegubben... han är verkligen så fin! Och vilket gott liv han har!

Vacker morgon här med. Vet inte riktigt vad vi ska hitta på idag. Marcus ska städa husvagnen nu på fm. Jag tror jag ska sticka, jag. :-)

På eftermiddagen blir det kanske en utflykt.

SoF sa...

Fina, fina gamle pElle...

Å den där Gransångaren - kan man bli smått tokig på den, eller är det enbart härligt?

Lite senare:
Å nu har jag varit inne på nätet och lyssnat på den.
En kanske något o-varierad sång. ;)

Bert Bodin sa...

Tänk - Gransångare var vanlig här förr, men nu har jag inte hört den på många år.

Undrar vad det beror på.

Mian sa...

Fågelsång är ALLTID underbart :-)

Elisabet. sa...

Ulrika: vi kanske kan ses nånstans efter vägen och campa med var sin husvagn ,-)

SoF: den är väldigt, VÄLDIGT enjängd ,-)

Anders: kanske som när man ligger i tält .., fast bättre?

Bert: du kan få den inspelad härifrån .., den börjar vid fyratiden på morgonen och tystnar aldrig .., men pv hör inte så höga toner och inte Eva från Tyresö och hennes man heller, så dom tycker att jag är "överkänslig" ..,. jo, jo, det kan dom säga ,-)

Ulrika sa...

Ja det vore ju fräsigt! =)

Elisabet. sa...

Mian: njaaaaa ..., det vore ju aningen trevligt med liiite variation ,-)

(Men jag hör att den har tacklat av lite .., kanske är serenadsäsongen nu förbi?)

Monica i Lysekil sa...

Hej pElle!
Jag ser att du är som katter flest:
du kan konsten med att slappna av totalt.
Sigge visade prov på det samma i går - hälsa till honom också!
Du har ju - som matte skriver at hon har - levt många fina år.
Måtte det bli många fler av den sorten!
Hälsningar från Monica i Lysekil.