onsdag 11 juli 2012

Blandad kompott ...


Vissa människor har en förmåga att precis på pricken hitta orden som man själv saknar.
Annika Leone på Expressen är en sån människa.
Jag lyssnade till hela Sommarprogrammet med Gudrun Sjödén, men hade efteråt en känsla av att jag bara nuddat vid sånt som berör.
Eller: att hon nuddade.
Annika Leone, "sommarpratrecensent"  hade alla orden.

Haverdal kl.07.15.
Just som jag ska svänga in bakom affären, kommer hemköpsbilen med varorna.
Bil och lååångt släp och allt ska till oss och det är trångt där på gårdsplanen .., han får sicksacka sig fram.
Efteråt, när chauffören som talar en utpräglad göteborgska, står inne på lagret, säger jag att det finns yrkesgrupper som jag beundrar mer än andra; hjärnkirurger är en kategori, en annan är långtradarschaufförer med låååånga släp!
Då bara ler han och säger att "ja, man ska i alla fall inte ha lätt för att svettas ...".
Han menar nog kallsvettas.

Världens sämsta diskmedel syns till vänster på bilden.
Det var bara det.
På Yesflaskans etikett står det "Inspirerad av naturen".
Sånt dravel faller väl ingen för?
Hur skulle den inspirationen se ut?
Och på min schampoflaska står det "100 % styrka".
Jaså ...?

Och så här såg det ut när jag slutade för idag, halv tre.

kryllade butiken av ungdomar som fyllde in varor .., själv hade jag stått i kassan hela dagen, fyllt in läkmedel och godis och dragit ut allt som skulle stå utanför entrén och charken hade fått SEX stora och välfyllda pallar med charkvaror (!!), det var trångt som i en liten ask i mejerikylen och stackars Alex vilket jobb hon hade framför sig ...!

Innan jag gick hem kom en kvinna fram och frågade om jag var den Elisabet som känner Bettankax?
Jaa, sa jag, något förvånad.

"Hej, ja, hej .., jag heter Lena och har arbetat med Bettan och hon har berättat om dig ...", sa kvinnan och log ett så varmt leende.

Sen åkte jag hemåt.

Två arbetsdagar kvar.
Det känns.

5 kommentarer:

Jessica sa...

Ja, visst är det imponernade när dom backar in med sina släp :)

Jag har oxå två dagar kvar att jobba, sen s e m e s t e r...
Vad jag längtar :)

Drömde om dig och PV inatt ;)
Att jag hälsade på hos er i Landet Halland, men det gula huset var ett hyreshus, där ni hade gavellägenheten. Och på er altan var det massor av stockar som skulle huggas ner till ved...? ;)
Och du bjöd på fika och brevid micron i köket stod det flera paket med gevalia och Löfbergs, så jag sa - "Du dricker ju Zoegas!" och du svarade, "inte på riktigt, det gör jag bara i bloggen" Haha, jag log då jag vaknade :)
Men trevligt det hade vi! :))

Elisabet. sa...

Jessica : sim jag log när jag läste dina rader ! Högläste sedan för PV som nu sover här intill mig ...
Och jag lovar att jag ska bjuda på zoegas när vi träffas ,-)

Eva i Tyresö sa...

Å så bra skrivet kul att läsa om affären och människorna.
Allt får liv.
Kram Eva
PS Nu är daniel i Halmstad med husbilen och han flög ensam igår från Arlanda. Efter mycket trams.

bettankax sa...

Du kan tro att Lena är en härlig kvinna. Så mycket humor och så många skratt jag har delat med henne. Kul att hon hälsade på dig. Tänk, lyckost jag:) två fina vänner träffas, som har en särskild plats i mitt hjärta.

Elisabet. sa...

Eva: hoppas att flygresan gick bra! Och vilken underbar mormor du måste du vara! Och farmor ,-)

bettankax: ja, du förstår så snopen jag blev! Och GLAD!