torsdag 12 juli 2012

Fiskafänget ...

Igårkväll seglade pv och brorsonen ut till havs och lade nät.
I morse var vinden på tok för stark och pv föredrog att vänta på att det skulle lugna ner sig och nu - ikväll -, var det dags.

Det blev en bra fångst; slätvar, piggvar, rödspätta - allt som allt sexton fiskar -, plus en krabba och en sjöstjärna.

Utanför garaget står sigge nilsson och harry och håller koll.
Allra mest spännande är det med krabban .., åååå, så gärna harry vill nafsa i den, men han vågar inte!
Och sigge tar sig en titt på plattfisken.

Men vad är nu detta!! 
Mest av allt liknar den en stor sill och jag knackar på hos grannen Göran och frågar om han möjligen kan hjälpa oss?
Göran, som satt och tittade på Aktuellt när jag knackade på, blir stående en bra stund och grunnar.
Nääää, och fångad i havet här utanför?? 
"Ta med den och gå till ner Ecke och hör med honom, han vet säkert ...", säger Göran.
Så det gör jag.

Och hustrun öppnar dörren och jodå, där kommer Ecke (han sitter på en säng och lyssnar på nånting via hörlurar när jag tittar in) och han kikar på fisken, men kommer inte genast på namnet .., jo, "SIK är det ju!" säger han.

"Sik ....? I havet ...?" säger jag häpet. 

Jag som nästan är uppfödd på kokt sik, potatis och rödbetor!  

Och när jag kommer hem googlar jag.

En sandsik är det. 

Jahapp .., så var det med den saken.

4 kommentarer:

Mian sa...

Slätvar, piggvar, rödspätta - det är ju som värsta delikatessdisken. Grattis till en toppenfångst!

Rexxie sa...

Rödbetor till fisk? Kokta eller inlagda?

Elisabet. sa...

Mian: ja, igår var det verkligen bingo! Men pv vore ju inte pv om han inte tog dom minsta plattfiskarna + krabban .., och cyklade ner med dem till havet .., gav en av dem lite konstgjord andning (puttade på den) och lät dem återvända till havet!

Rexxie: inlagda! Vi åt alltid rödbetor till fisk och när jag berättar det för andra, blir dom så förvånade!

gunnar i vaplan sa...

Hoppas på färskfångad fisk till veckan..!