söndag 26 augusti 2012

Igår på Malmö Central ...

Toalettavdelningen är flyttad från källarplanet till området kring spår 4 och det känns totalt avigt.

Jag har bråttom och tar sikte på toaletten, då en kvinna bakom en lucka ropar "hallå damen! hallå damen!"

Ja, just det, det kostar pengar, så jag plockar upp en guldtia och lämnar den till kvinnan.

När jag är klar och kommer ut till luckan, står en polsk man där med sin lilla dotter och dottern är förfärligt kissnödig och mannen har bara eurosedlar och nån polsk sedel och inte ett enda mynt och kvinnan säger att nej, det går inte .., och lillflickan snurrar benen och ser ut att när som helst kunna kissa på sig och jag säger ..."vänta ska jag kolla, jag kanske har nånting", men i min plånbok finns endast betalkort och kvinnan säger till mannen att dom får gå ner till stan och växla och därefter komma tillbaka.

Hon säger det snörpigt.
 
"Men kan inte tösen få ...?" säger jag.

Nej, det kan hon inte.

I bilen, på väg till Köpenhamn, tänker jag på den kissnödiga tösen och på kvinnan bakom luckan.

Blodtrycket stiger.



15 kommentarer:

Kattis sa...

Nog är det gräsligt! Och tyvärr inte alldeles ovanligt...

Cecilia N sa...

Barn som inte säger till förrän det nästan droppar. Arg med dig.

Ulrika sa...

Ruttet!

mossfolk sa...

När principerna tar överhanden... Tyvärr är det inte så ovanligt, vet jag med ganska nyvunnen erfarenhet.

Lena sa...

Såå osmidigt och faktiskt hjärtlöst!

Turtlan sa...

Hon där i kassan borde läsa boken "Konsten att vara snäll...."

Euro borde ju gå bra på en tågstation som ligger på gränsen mot andra länder!

Evas blogg sa...

Vilken surtant!!

Mian sa...

Bedrövligt...

Jenny sa...

Inte ens jag är så elak! Jag brukar låta både små kissnödiga barn och Euro-människor få kissa gratis! Ja även en och annan vuxen som inte har kontanter på sig! I det sistnämnda fallet så brukar faktiskt de flesta fråga om de kan betala med kortet, eller handla något och sedan höja med en femkrona... Och nej, då får de självklart en femkrona av mig! =)

Rexxie sa...

Usch och fy! Det hade varit så himla enkelt för henne att låta dottern gå på toa, och jag är helt övertygad om att pappan hade kommit tillbaka senare!

Elisabet. sa...

till er alla: ja, jag tänkte det .., vilket bemötande för en polsk turist! Kanske det första mötet alls i Sverige?
B e d r ö v l i g t!

Elisabet. sa...

Dessutom .., var toaletten inte alls speciellt ren och och fin, så där som på Centralen i Sthlm där det alltid när jag har varit där, är jätterent på betaltoan.

Rexxie sa...

Centralen i Stockholm är bra, Åhlens är bättre och Gallerian's är outstanding!

Monica sa...

Bedrövligt var ordet, en tia är för mycket tycker jag och inte rent ens. Vilken surtant, förstår din blodtryckshöjning.
Rexxie verkar ha koll, då behöver jag inte testa själv. Jag går alltid på Åhléns och nu vet jag den står sig i konkurrensen:-).

Jenny sa...

Fast jag förstår inte varför de där "Euro-människorna" inte har växlat till svenska pengar? För hos oss på turistbyrån i Gränna har vi rätt många turister som inte har en enda svensk krona på sig! Nu är vi så schyssta att man kan handla för Euro (sedlar) och så får man svenska pengar tillbaka, men ändå...

Vill även förtydliga en sak i min förra kommentar. Jag menade att man inte kan betala toaletten med kort eller höja summan med fem kronor, och att vi då låter dem gå på toa gratis!