onsdag 15 augusti 2012


Om att leva i nuet ...
Efter varje resa med barnbarnen gör jag ett album - så där för att fästa minnena -.

Det finns människor som för sitt liv inte kan tänka sig att åka till samma resmål mer än en gång.

Dit hör inte undertecknad.

Jag kan, lätt som en plätt, åka till samma resmål och bo på samma hotell, inga som helst problem är det!

För mig handlar det om igenkänning .., att känna mig "hemma" .., att än en gång få träffa människor som har fått en liten plats i mitt hjärta, ja, just så.

Alltså har jag idag har mejlat till herr Lefteris på den grekiska ön Samos och frågat om där möjligen finns plats för en snäll pensionatsvärd, en lintott som heter Emil och då är fjorton år .., och samme lintotts mormor .., ja, helt enkelt två rum i juni nästa år?

Så här ser hotellet ut från framsidan.
Till stranden är det tjugofem meter.

Hotellet är enkelt och pyttelitet; herr Lefteris kommer själv och lämnar frukostbrickan utanför dörren.
Stranden är stenig.
Utsikten från hotellrummet - vi bodde mot havet till - fullt uthärdbar.


Här sitter hotellägaren och pratar med en norska som bodde på samma hotell. 

Nu väntar jag bara på svar från herr Lefteris.

Och det där med att "leva i nuet" ...?

Njaaa, man kan väl göra både-och.

Planera och  l ä n g t a  och ändå ta vara på dagen som är.

Tänker jag.

Elisabet (ja, det gäller ju att underteckna då ...-)


7 kommentarer:

Ulrika sa...

Det går ju finfint att både leva i nuet och längta till något längre fram. :-) Så länge man inte gör bara det senare så är man i balans.

Härligt med Grekland!
Jag har varit där en gång (Kos) och tyckte verkligen om det. Fast själv längtar jag just nu mest efter en vecka i en stuga i skogen nånstans. Utan dator. 100% ledig. Jag minns inte när jag senast var ledig en hel vecka i sträck.

Kattis sa...

Samos tål att besökas många gånger! Även jag har återvänt dit... :)

Elisabet. sa...

Ulrika och Kattis: så här är det .., jag tycker om igenkänning! Under 80-talet och en bit in på nittio reste vi flitigt .., men jag längtade alltid tillbaka till Grekland.
Lilla Kokkari är lagom litet .., man kan hyra moppe och köra (omkull i branta bergen ..) omkring på ön .., jag älskar hotellet och att det är så litet och familjärt och nära havet och tvärdjupt och nära lilla mataffären, så man kan få lite bättre frukost.
För att Bara Vara Tillsammans En Vecka är det perfekt. Lugnt och fridfullt.

Turtlan sa...

Grekland... sist jag var där var 1999 tror jag. På tok för länge sedan!
Här har det varit mycket Spanien sista åren.

Bra att få resetips och hotelltips så här. Greklandlängtan finns här!

Anonym sa...

Absolut, man måste få planera och längta för det finns en njutning i det och ändå ta till vara på nuet.
Jag åker gärna till nya platser, helt enkelt för att det finns så många!!
Men vissa platser vill man återvända till, som London t.ex, dit skulle jag gärna vilja åka oftare.

Elisabet. sa...

Turtlan: till Grekland har jag nog varit tio gånger, tror jag ..., jag får liksom aldrig nog!

Fru Hansson: fick snabbt svar av hotellägaren idag (makalöst!) och eftersom han har samarbete med Star Tours (norska Fritidsresor) kunde han inte lova något boende ännu, däremot på ett annat av hans hotell, men det är inte samma kanonläge ,-)

Och London är bara ljuvligt!
Tre veckor kvar, sen är jag där.
Om allt går som det är tänkt.

Evas blogg sa...

Grekland är underbart! En alldeles speciell stämning.