torsdag 16 augusti 2012

Utflykt till Ugglarp ...

Fem kilometer norrut längs kustvägen bara .., sen svänger man vänster och så vänster igen.
Havet där framme .., och följer man grusvägen rakt ner mot vattnet, kommer man till hundbadet.
Detta fick följa med hem.
I den lilla, lilla butiken håller det på att vara utplockat. 
Där är ingen kö till kassan längre .., och grönsaksutbudet har förändrats.
I stora korgar ligger pumpor och squash .., och olika sorters kål.

Expediten är en ung tös som i vanliga fall studerar i Alnarp - med kursinrikting på odling -.
Om hon trivs med valet av utbildning?
"Njaaaa .., det är lite väl mycket teori, till exempel håller vi på med mikroförökning av frön .., själv vill jag bara få ner saker i jorden och veta hur man bäst får dem att växa .., lite mer konkret undervisning", säger hon.

Endast två kunder finns i butiken: en kvinna i min ålder som har kommit dit på en gammal, grönmålad herrcykel och så jag själv.
Kvinnan ser sportig ut .., har shorts och linne, en solblekt ryggsäck dinglar på hennes ena axel .., och långa ben har hon också.
Jag tänker att hon nog är Miljöpartist och nej, det beror inte på benlängden.

Själv har jag korta ben och kör moped ..., vinden är ljummen och jag känner doften av mogen säd och ser småfåglar flyga fram och åter över åkern och jag tänker på mannen som inte längre finns i livet och på Guy som idag har tagit avstamp från boet och nu breder ut vingarna och är på väg till Thailand och ett helt nytt liv; eller i alla fall ett annorlunda liv.

Nästan hemma möter jag grannen Bengtsson.
I ena handen håller han en tom jordgubbslåda.
Jaha, han är på väg att plocka björnbär.

Så var det.







1 kommentar:

SoF sa...

Ler brett åt följande:

"Jag tänker att hon nog är Miljöpartist och nej, det beror inte på benlängden.
Själv har jag korta ben och kör moped ...,"

♥ ♥