tisdag 14 augusti 2012

Om en älskad hund ...

Under hela min uppväxt hade min pappa uppfödning av hamiltonstövare. 
Han hade kennel - det var Malådalens Tina och allt vad dom hette och det var alldeles oerhört viktigt det här med stamtavla och rätta avelslinjer.

I huset fanns under en tid även en långhårig tax och en släthårig foxterrier, alla med rejäla anor bakåt.

Vid tjugo års ålder blev jag själv hundägare.
Då kom till den lilla familjen en gul labrador - rasren - förstås!

Och 1993, då hade vi just flyttat till Skåne, anlände cockern Linte till Ystad och till oss.
Jodå, han hade också eleganta papper på sin härkomst.

Och så ifjolsomras, helt utan planering, ramlade vi över harry från Tvååker utanför Varberg.
En korsning mellan vallhund, labrador och stövare - inte ett papper så långt ögat når -!
Tvåtusenfemhundra kronor kostade han - långt mycket mindre än övriga hundar som varit i min närhet -!

Men en sak ska jag säga er .., att klokare hund har jag aldrig haft!

I timmar kan denne ettåring ligga ute på gräsmattan .., eller lulla omkring lite på tomten .., sitta längst uppe på slänten och titta på människor som går förbi .., och inte ens att han går över till grannarna Gun och Göran.
En enda gång har han hoppat över gärdesgården till grannen Inger.

Om vi är nöjda med honom?
Svar: ja.

Bilden togs för en liten stund sedan .., han ligger under plommonträdet och väntar säkert på husse.
Men han får allt vänta .., det dröjer nog sex timmar innan husse är hemma.

12 kommentarer:

Ulrika sa...

Fina fina Harry!


Och jag hoppas han o Max får träffas snart, jag tror de skulke ha superkul tillsammans!
Vi ska eventuellt söderut och köpa en blivande rallybil snart, jag håller tummarna för att det blir geografiskt så att det passar med ett stopp i landet Halland på vägen. =)

Elisabet. sa...

Ulrika: det är jag övertygad om att dom skulle och ni är sååå välkomna!!!

Urika sa...

Jobbar du i helgen?

Elisabet. sa...

Ulrika: det kan du ge dig på, men bara halva dagarna. Från halv tre på lördag och från två på söndag. Däremot är jag ledig fredag.

Ulrika sa...

Ok! :-)

Evas blogg sa...

Fine Harry! Vår lille är en mattegris. Han följer mig var jag går. Och han vill INTE vara ensam. Skriker när jag går ut. Kan ju också bero på att de första fem veckorna han varit här har det alltid varit flera människor omkring honom. Nu är det han och jag och jag tränar ensamträning i små portioner. P.S Otis är livrädd för svarta hundar :/

Tankevågor sa...

Fina Harry!
Vår Roxy tycker han är så snygg och en sak har de gemensamt. Deras bästa kompisar är katter! ;-)
Snälla hundar vi har eller hur!

Monet sa...

Men hur var det nu när vi kom på besök med löptiken Dessi? Nog var det lite svårt för honom ändå+ :-)

Elisabet. sa...

Monet: men liiiite förlåten är han allt när det kommer en tjusig svart fransyska, som dessutom är i löpen ....,-)

Elisabet. sa...

Eva: vi dårhus hoppas att han får träffa en riktigt snäll svart hund, så den där rädslan försvinner ,-)

Tankevågor: fast pELle ligger inte på Harrys tio-i-topplista ,-))

Elisabet. sa...

Eva: jag skriver från min i-phone, då kan det bli tokigt! Det ska stå "då får vi hoppas".

Anonym sa...

Malådalens kennel - det fanns många fina och vinstrika hundar från den kenneln. Framgångsrik pappa du hade!
Syns på SKK hunddata.