söndag 11 november 2012

anna i sheffield ....

Hej Elisabet!

Tio i två, på väg hem från jobbet, i solen i Peace Gardens i Sheffield.
Jag tycker att löven är så vackra. I bakgrunden skymtar stadshuset.

En speciell dag idag i England - Remembrance Sunday, då man minns och hedrar krigens offer från första världskriget och framåt. Nästan alla människor har en "poppy", en röd pappersvallmo, i knapphålet.

Tyvärr missade jag paraden med veteranerna, jag fick titta på ceremonin från London istället.
Det är frivilligt att gå i paraden, ibland är det inte förrän nu som de orkar ta itu med minnena och vara med.

En man intervjuades, han hade varit krigsfånge i Japan under andra världskriget, detta var hans första år.
Han förlorade sin bästa vän i kriget, hade utstått tortyr och alla möjliga sjukdomar, ändå log han och sa att det var ju ändå ironiskt att fartyget han åkte med hade namnet The Empress of Japan.
 Humor är kanske det bästa vapnet!

Anna.

// Elisabet säger: jag har aldrig någonsin närt en längtan till just Lanzarote. Inte tidigare. Men nu.
Det är helt och hållet Annas förtjänst..

5 kommentarer:

SoF sa...

Vilken otroligt vacker bild!!

Monica sa...

Det var ju något alldeles nytt för mig första gången jag såg detta i England och läser i Monets inlägg om ungefär detsamma där i Frankrike. Aldrig talade vi om något sådant i skolan på historielektionerna.

Monica sa...

Och väldigt vacker bild tycker mor:-)

Anonym sa...

Jag gillar också Lanzarote, har varit där två gånger och åker gärna igen. Först tyckte jag deet var som ett dött ökenlandskap utan nån växtlighet. Men sen såg jag hur vackert det var med lavan som skiftade i olika färger.Och vinrankorna var planterde i djupa gropar och det gjorde vackra mönster på bergssidorna.

Evas blogg sa...

Vilken vacker bild!