tisdag 13 november 2012


Om amerikaner ...

På eftermiddagen har jag den här mannen i kassan.

Han har varit osynlig ett tag, men nu är han tydligen ledig.

"Hej Elisabet!" säger han vänligt.

Alltid så vänlig är han!

"Men är du ledig och hemma nu mitt i veckan ?" säger jag förvånat.

Jo, så är det.

Under valet i USA var han på plats där, nu har han kompledigt och passar på att handla.

Jag frågar hur han trivdes där borta?

Och framför allt: vad tycker han om amerikanarna .., är dom så där plastigt vänliga som många säger?

"Inte alls! Jag tycker att dom är genuint trevliga .., det är ju inte ens vi svenskar!" säger han.

Kanske menar han mot andra turister?

Och jag tänker på förra avsnittet i Allt för Sverige, där dom medverkande försökte stoppa på-språng-människor-i-Stockholm och nästan ingen ville stanna, jo, en tysk turist tog sig tid.

Är det så illa?

5 kommentarer:

SoF sa...

Precis vad jag också tänkte när jag tittade på Allt för Sverige...och utbrast högt till maken: Nä men, är det så här vi är!!?

Å sen tänkte jag att när de hade på sig de där t-shirtarna i glada färger så kanske människorna befarade att de var från nåt telecom-bolag och ville kränga abbonnemang...

Jag hoppas att det var därför.

Varma kvällshälsningar!/SoF

Rexxie sa...

Jag är också tveksam till om jag skulle stanna om det samtidigt kom ett TV-bolag och körde upp en kamera i ansiktet på mig!!!

Elisabet. sa...

SoF och Rexxie: ja, tanken har slagit mig också .., särskilt det är med att ett tv-team står intill ,-)

Tankevågor sa...

Jag reagerade också på att de inte stannade. Jag hade gjort det och då hade jag dessutom tyckt att de såklart behövde hjälp med sina landskap (det är väl läraren i mig) så jag hade blivit stående där.

Men om man ser att det är något sånt där som telecom-bolag som SoF skrev om stannar jag inte. Men ett "Nej tack" och ett leende tycker jag alltid att man kan kosta på sig.

Elisabet. sa...

Tankevågor: det var precis vad jag trodde om dig också ,-)