måndag 12 november 2012

DBIV för annannan i Portugal ...

Det bästa i veckan var att börja lyssna på Sent i november av Tove Jansson, inläst av Mark Levengood.
Jag är uppfödd på mumintrollen, närmast med modersmjölken, och jag har säkert läst böckerna flera gånger som barn och tonåring.

Nu har jag börjat om som vuxen, långsamt, eftertänksamt och med hjälp av Mark Levengoods uppläsningar. Det är underbart med böcker som har något att säga en som både barn och vuxen.

Sent i november är den sista av böckerna, kanske mest en bok för vuxna, eller i alla fall för människor som vill och försöker bli vuxna, för den är så enastående livsklok att jag måste lyssna om, och om igen.

Medan jag lyssnar stickar jag på en riktigt mjuk sjal i färger som visset gräs och höstmulen himmel...

// Här kan ni lyssna till Tove Jansson som läser från Sent i november.

1 kommentar:

annannan sa...

Men vilken fin länk. Och inläsningarna är av väl valda utdrag.

Jag vet inte om jag någonsin hört Tove Jansson själv läsa sina texter. Det är intressant att notera att hon har en betydligt mindre påtaglig accent än Mark Levengood eller Birgitta Ulfsson (som gjorde de tidiga inläsningarna av böckerna).